Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKristiansen, Selma Dzemidzic
dc.contributor.authorSynstelien, Linda
dc.date.accessioned2024-07-17T16:41:46Z
dc.date.available2024-07-17T16:41:46Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.usn:wiseflow:7083848:59724581
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3141914
dc.description.abstractDenne masteroppgaven har til hensikt å gi økt innsikt i hvordan organisering av trinn og intensiv opplæring kan bidra til å fremme sosial og faglig inkludering i barneskolen. Studien undersøker fire læreres erfaringer som jobber ved en skole som praktiserer trinnorganisering, og hvordan de erfarer og anvender organiseringen av trinn og intensiv opplæring. Inkluderingsbegrepet, tilpasset opplæring og tidlig innsats er sentrale begreper, sammen med styringsdokumenter, lovverk og aktuell forskning og teori som sammen skal belyse oppgavens formål. Utvalgt teori og tidligere forskning ses i sammenheng med data innhentet gjennom kvalitative forskningsintervju av fire lærere som jobber ved samme barneskole. Mitt teoretiske rammeverk består i hovedsak av Nordahl og Overland (2021) og Bjørnsrud og Nilsen (2012, 2022), men også annen relevant teori er benyttet som blant annet Haug (2014, 2020), Jensen (2020), Michelet (2020), og Olsen og Fasting (2021) samt aktuelle styringsdokumenter. Hovedfunnene viser at lærerne opplever at trinnorganiseringen bidrar til fremming av sosial inkludering fordi de setter sammen grupper med utgangspunkt i opplevd gruppedynamikk og tar hensyn til sosiale interaksjoner mellom elevene, hvor det gjøres endringer flere ganger i løpet av skoleåret. Enten for å legge til rette for vennskap og nye relasjoner, eller for å skjerme for vanskelige relasjoner. Lærerne opplever derfor å ha muligheten til å lage gode grupper. Funnene viser at elevene har flere voksne å spille på og det fremkommer at relasjonenes betydning mellom elev og lærer, og elev-elev står sentralt. Lærerne påpeker at tid til samarbeid mellom de voksne oppleves som en av suksessfaktorene for å lykkes med en slik trinnorganisering, samt evnen til å være fleksibel som lærer. At ressurser tilknyttet intensiv opplæring er skjermet, oppleves også som en suksessfaktor. Fordi sosial og faglig inkludering må ses i sammenheng, og er en forutsetning for hverandre, kan en si at trinnorganiseringen i hovedsak bidrar til sosial tilhørighet og trivsel. Samtidig er dette avgjørende for om elevene er læringsklare, hvor igjen organiseringen av ressurser knyttet til intensiv opplæring bidrar til faglig inkludering.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleTrinnorganisering: Fremming av faglig og sosial inkludering i skolen
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel