dc.description.abstract | Denne masteravhandlingen har fokus på skolevegring og ADHD, og vi ønsker med denne studien å få større innsikt i hvilke erfaringer spesialpedagoger har i forhold til elever med skolevegringsproblematikk og ADHD. Vi har tatt utgangspunkt i semistrukturerte intervjuer
som metode, og intervjuet fire spesialpedagoger som hadde erfaring med
skolevegringstematikken. Informantene i vår studie viser til betydningen av individuelle tilpasninger, god tilrettelegging, en god relasjon til en eller flere voksne på skolen og et trygt læringsmiljø er avgjørende for å få eleven tilbake på skolen. Informantene påpeker også at det
er avgjørende å lytte til elevens stemme i utarbeidelsen av planer og tiltak. Informantene viser til at det kan være sammensatte årsaker til at elever utvikler skolevegring, og de mener det er behov for mer kunnskap om dette tema. Det er mange faktorer som spiller inn for å lykkes
med å få elevene tilbake på skolen, og jo tidligere årsaken til fraværet blir identifisert, jo større sjanse har man for at eleven returnerer til skolen. Samarbeid mellom hjem og skole, samt anerkjennelse av barnas egne opplevelser i saken, har stor betydning for utfallet. | |