Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAmundsen, Marie- Lisbet
dc.contributor.authorSaastad, Maren Vaaten
dc.contributor.authorSolberg, Emilie Knudsen
dc.date.accessioned2024-07-15T16:41:26Z
dc.date.available2024-07-15T16:41:26Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.usn:wiseflow:7083848:59722148
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3141334
dc.description.abstractDenne masteravhandlingen har fokus på skolevegring og ADHD, og vi ønsker med denne studien å få større innsikt i hvilke erfaringer spesialpedagoger har i forhold til elever med skolevegringsproblematikk og ADHD. Vi har tatt utgangspunkt i semistrukturerte intervjuer som metode, og intervjuet fire spesialpedagoger som hadde erfaring med skolevegringstematikken. Informantene i vår studie viser til betydningen av individuelle tilpasninger, god tilrettelegging, en god relasjon til en eller flere voksne på skolen og et trygt læringsmiljø er avgjørende for å få eleven tilbake på skolen. Informantene påpeker også at det er avgjørende å lytte til elevens stemme i utarbeidelsen av planer og tiltak. Informantene viser til at det kan være sammensatte årsaker til at elever utvikler skolevegring, og de mener det er behov for mer kunnskap om dette tema. Det er mange faktorer som spiller inn for å lykkes med å få elevene tilbake på skolen, og jo tidligere årsaken til fraværet blir identifisert, jo større sjanse har man for at eleven returnerer til skolen. Samarbeid mellom hjem og skole, samt anerkjennelse av barnas egne opplevelser i saken, har stor betydning for utfallet.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleSpesialpedagogers erfaringer med skolevegring og ADHD
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel