dc.description.abstract | I en skole der majoriteten av elevene har flerkulturell bakgrunn, har lærere og skolene et ansvar om å ivareta elevenes kulturelle identitet, bakgrunn og tilhørighet. Lærerens bevissthet og tilpasning er preget av å ha en tilnærming til elevene, og vite hvordan de skal møte elevenes behov i både undervisningsammanheng, men også innenfor det sosiale. Det er lite forskning som legger tilrette for lærerens kultursensitivitet i møte med flerkulturelle elever i den norske skolen. Lærerens kulturelle forståelse for flerspråklighet, kultursensitivitet og flerkulturelle elever påvirker en stor del av læringsmiljøet, klassemiljøet og ikke minst lærer-elev relasjonen. Med riktig kompetanse vil utøving av lærerens klasseledelse bli mer fleksibel og åpen, for å inkludere kompetanser som er nødvendig i forbindelse med den klassen man har.
I dette studiet har jeg lagt tilrette for viktigheten av kulturell kompetanse innenfor lærerens utøvelse av god klasseledelse. Dette i møte med flerkulturelle elver. I studiet får vi innsyn i læreres forhold til kulturell kompetanse og hvordan dette påvirker deres utøvelse av god klasseledelse. Før vi kan uttrykke oss om flerkulturelle elevers opplevelser rundt læreres kulturelle kompetanse, er det viktig å la elever som kommer innenfor denne betegnelsen få tale selv. Et av de viktigste funnene i studiet er derfor elevperspektivet om hvordan de opplever lærerens kulturelle kompetanse.
Formålet mitt ved dette studiet er å bidra til utvikling hos skoler og lærere som ikke legger nok vekt på lærerens kulturelle kompetanse. Med riktig valg av lærer kandidater, som jobber på østkanten i Oslo, og som ivaretar kulturell kompetanse, har studiet et godt eksempel på hvilke egenskaper det forventes av lærere som jobber på flerkulturelle skoler. | |