dc.contributor.advisor | Eriksen, Kristin Gregers | |
dc.contributor.advisor | Nordberg, Kari Hernæs | |
dc.contributor.advisor | Nodeland, Tuva Skjelbred | |
dc.contributor.author | George, Ashly | |
dc.contributor.author | Bergedalen Callejo, Sandra Isabel | |
dc.date.accessioned | 2024-07-13T16:42:03Z | |
dc.date.available | 2024-07-13T16:42:03Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier | no.usn:wiseflow:7071754:59811323 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3141057 | |
dc.description.abstract | Dette er en masteroppgave i grunnskolelærerutdanningen 1-7. Formålet med denne oppgaven er å undersøke begrepslæring i samfunnsfag på småtrinnet. For å finne ut av dette har vi intervjuet aktuelle samfunnsfagslærere og formulert problemstillingen: Hvordan beskriver og erfarer lærere begrepslæring i samfunnsfagundervisningen blant elever på barnetrinnet? For å svare på denne problemstillingen har vi utarbeidet tre forskningsspørsmål:
* Hva legger lærere i ordet begrepslæring, og hvordan oppfatter/tolker lærere hva begrepslæring innebærer?
* Hvilke didaktiske tilnærminger og undervisningsmetoder bruker lærere for å styrke begrepslæring i samfunnsfagundervisningen?
* Hvilke utfordringer opplever lærere når de prøver å støtte begrepslæring, og hvordan håndterer de disse problemene?
For å svare problemstillingen og forskningsspørsmålene har vi anvendt et kvalitativt fokusgruppeintervju i tillegg til 2 individuelle semistrukturerte intervjuer. Begge intervjuformene ble gjennomført via Teams, som videre blir analysert ved tematisk analyse.
Studiens hovedfunn i intervjuene viser at alle lærerne er enige med at begrepslæring er viktig ikke bare i det faglige, men også som medborgere i et demokratisk samfunn som vi lever i. Videre finner vi ut av at lærernes forståelse av begrepslæring varierer veldig. Noen ser på begrepslæring som en prosess for å memorere terminologi, men andre ser på begrepslæring for å få en faglig forståelse og knytte begrepene til deres eksisterende kunnskap. Vi finner også ut av hvilke didaktiske tilnærminger og undervisningsmetoder lærerne bruker for å styrke begrepslæring i samfunnsfagundervisningen, og hvordan disse er med på å engasjere elevene i å lære fagbegreper i samfunnsfag. Lærerne anerkjenner også hvor viktig det er å integrere hverdags- og fagspesifikke begreper for å gjøre samfunnsfagslæringen mer relevant for elever på småtrinnet. Vi finner også ut av utfordringer som lærerne opplever i møte med begrepslæring i samfunnsfag som blant annet mangel på ressurser, store klasser og tidspress. | |
dc.description.abstract | | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | University of South-Eastern Norway | |
dc.title | Begrepslæring i samfunnsfag på småtrinnet | |
dc.type | Master thesis | |