Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorIsaksen, Bjarne
dc.contributor.authorØverbø, Åsa
dc.contributor.authorRyntveit, Tone Storkaas
dc.date.accessioned2024-07-13T16:41:58Z
dc.date.available2024-07-13T16:41:58Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.usn:wiseflow:7057718:59700005
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3141054
dc.description.abstractDette bidraget har bakgrunn i et forskningsarbeid av barns erfaringer av timeplanfestet lek i skolen. Formålet med studien er å undersøke hvilken betydning daglig timeplanfestet lek har for barns utvikling, trivsel, læring og relasjoner. Informasjonen og erfaringene har blitt innhentet gjennom fokusgruppeintervju av fire barn og observasjon av ulike leksituasjoner på første trinn. Observasjonene våre er konkrete beskrivelser og våre personlige tolkninger. Disse har vi sett i sammenheng med det barna har fortalt og brukt til å underbygge barnas synspunkter. Prosjektet har en etnografisk tilnærming der barnas egne fotografier har vært utgangspunkt i samtale med barna. Forskningen vår viser til at barna verdsetter frileken, og bruker ord som «gøy» når de beskriver den. Videre nevner de vennskap som en viktig faktor. Mestring og trivsel er sentralt for leken, da det er nødvendig for videre lek. Studien viser betydningen av timeplanfestet lek for barns trivsel, sosiale, emosjonelle og kognitive utvikling.
dc.description.abstractThis contribution has a background in research into children's experiences of timetabled “free play” in school. The purpose of the study is to investigate the importance of daily timetabled play for children's development, well-being, learning and relationships. The information and experiences have been obtained through focus group interviews with four children and observation of various play situations the first year in school. The observations are descriptions as well as our interpretations. We have seen them in connection to the children’s statements children and also used the observations to substantiate the children's views. The project has an ethnographic approach where the children's own photographs have been the foundation in the conversations with the children. The study shows the importance of timetabled play for children's social, emotional and cognitive development as well as their all over well-being. The research shows that the children appreciate the “free play” and uses the word “fun” to describe it. Furthermore they mention friendship as important in “free play”. Accomplishment and children’s well-being is necessary in “free play” for it to develop further. The study shows the meaning and significance of timetabled “free play” for children’s well-being, social, emotional and cognitive development.
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.title"Jeg liker å leke mest med meg selv jeg, fordi da er det enkelt å synge, siden jeg er veldig flink til å synge."
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel