Show simple item record

dc.contributor.advisorKristiansen, Selma Dzemidzic
dc.contributor.authorNøvik, Tine Marie
dc.date.accessioned2024-07-13T16:41:39Z
dc.date.available2024-07-13T16:41:39Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.usn:wiseflow:7083848:59676626
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3141049
dc.description.abstractDenne avhandlingen omhandler hvordan PPT legger opp til et systemrettet samarbeid med barnehagen, og om dette kan være en form for tidlig innsats og forebygging for barna med sosiale og emosjonelle vansker. Det blir visst til et utvalg teori og forskning som belyser tematikken. Relevante begreper i forhold til prosjektet er; systemarbeid, samarbeid, tidlig innsats, forebygging og sosial og emosjonelle vansker. Med utgangspunkt i en kvalitativ intervjuundersøkelse setter jeg søkelys på PPT sin erfaring rundt dette temaet. I funnene vises det blant annet til at det tilbys jevnlig samarbeidsmøter med barnehagene, der PPT fremmer å være et lavterskeltilbud som det skal være lett å ta kontakt med. I et forhold til et systemrettet samarbeid handler det blant annet om å jobbe med utfordringer i barnegruppa og tilrettelegging av barnehagens miljø. Organiseringen av samarbeidet og hvordan man jobber med systemet kan være utfordrende, med tanke på blant annet tid, holdninger og ressurser. Det pekes det på at det individuelle arbeidet rettet mot enkeltbarn, tar mye ressurser fra PPT, samtidig som barnehagens holdninger i forhold til PPT sitt arbeid er med å opprettholde et individ fokus. Tidlig innsats og forebygging er begreper som i teori og praksis glir over i hverandre, og ved å jobbe systemrettet kan dette være med å forebygge, og vil da være en form for tidlig innsats. Det fremmes et samarbeid rundt det ordinære tilbudet i barnehagen for å skape et trygt forutsigbart miljø for barn med sosiale og emosjonelle vansker, som generelt kan være et forebyggende tiltak for et mangfold av barn. Et godt samarbeid mellom PPT og barnehagene kan være med å skape en mer helhetlig pedagogikk der man ikke separerer det allmenn pedagogiske og spesialpedagogiske. Det vises også til et mer helhetlig perspektiv rundt PPT sitt tosidige mandat i teori og drøftinger av funn i forhold til dette prosjektet.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleSystemrettet samarbeid mellom PPT og barnehager
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record