Show simple item record

dc.contributor.advisorWilhelmsen, Terese
dc.contributor.authorHultmark, Silje Marie
dc.date.accessioned2024-07-13T16:41:37Z
dc.date.available2024-07-13T16:41:37Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.usn:wiseflow:7083848:59811257
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3141048
dc.description.abstractI dagens komplekse barnehagehverdag er det en forutsetning med et godt faglig fellesskap for å skape en inkluderende, lekende og lærende barnehage for alle barn, uavhengig av barnets forutsetninger. Med utgangspunkt i disse forskningsspørsmålene har jeg forsøkt å belyse ulike sider ved det tverrprofesjonelle samarbeidet som ligger i barnehagen: * Hvilke spenninger og muligheter opplever barnehagelærere og spesialpedagoger i krysspunktet mellom almennpedagogiske og spesialpedagogiske arbeidsmetoder i barnehagen? * På hvilken måte kan barnehagelærere tilrettelegge for barn med adferdsvansker i et skille mellom allmennpedagogikk og spesialpedagogikk? * I hvilken grad spiller spesialpedagogens kompetanse inn for barnehagelæreren for å tilrettelegge et barnehagemiljø for alle barn? For å besvare forskningsspørsmålene har jeg utført tre gruppeintervjuer med hermeneutisk, fenomenologisk tilnærming, der gruppeintervjuene bestod av tre – seks informanter med bakgrunn som spesialpedagoger og pedagogiske ledere i barnehagen. I denne avhandlingen er søkelyset satt på det tverrprofesjonelle samarbeidet mellom spesialpedagogikken og almennpedagogikken, og hvilke muligheter og spenninger som finnes i dette krysningspunktet. Resultatene indikerer at det er etablert et samarbeid imellom ulike instanser i barnehagene informantene er tilknyttet, dette er en ordning som er bestemt av kommunen og springer ut i ulik praksis i de ulike barnehagene. Viktigheten av tydelig ledelse for å strukturere dette samarbeidet og knytte sammen relasjonene mellom de ulike profesjonene kommer frem i flere av temaene underveis i resultatdelen, det kommer også frem at det er tydelige forventninger til hverandre på avdeling, men også i det tverrprofesjonelle samarbeidet. Studien konkluderer med at det foreligger et tverrfaglig samarbeid og at barnehagene har tilknytning til minst en spesialpedagog, som har en veiledende rolle mot en felles satsning om et inkluderende barnehagemiljø for alle barn. Samarbeidet er etablert i ulik grad i de ulike barnehagene som er med i studien. Det foreligger begrenset forskning på hvordan det tverrprofesjonelle samarbeidet skal løses i barnehagene, og ledelsesoppgaven i dette bør belyses tydeligere sammen med hva som ligger av ansvar overfor alle barn hos en barnehageansatt.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleMuligheter og spenninger i krysningen av det allmenne og det spesielle. En studie om det tverrprofesjonelle samarbeidet i søken mot en barnehage for ALLE barn
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record