Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSannæs, Bente Helgeland 
dc.contributor.authorGogstad-Andersen, Fam Alexandra
dc.contributor.authorForren-Vik, Mathilde
dc.date.accessioned2024-07-12T16:41:51Z
dc.date.available2024-07-12T16:41:51Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.usn:wiseflow:7057718:59633078
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3140738
dc.description.abstractDette kvalitative prosjektet undersøker hvordan elever på 2. trinn anvender representasjoner i arbeidet med problemløsningsoppgaver. Hensikten med prosjektet er å få mer inngående kunnskap om elever i begynneropplæringen, og hvordan de anvender representasjoner, og overgangene mellom dem. Samtidig finne ut hvor hensiktsmessig denne bruken er i forhold til gitte problemløsningsoppgaver. Vår forskning utvider forskningsfeltet ved å ta for seg en mer detaljert beskrivelse av elvenes bruk av representasjoner. For å finne ut dette har vi undersøkt problemstillingen; Hvordan anvender elever i begynneropplæringen ulike representasjoner i arbeidet med problemløsningsoppgaver? Datamaterialet er innhentet gjennom deltakende observasjon, med lydopptak og billedtakning. Utvalget består av tolv elever på 2. trinn, fordelt på fire grupper. Elevene er observert samtidig som de samarbeidet om å løse to problemløsningsoppgaver. Empirien er analysert ved bruk av tematisk analyse. Richard Lesh (1981) sin modell for kategorisering av representasjoner ble benyttet som utgangspunkt for kategorier til analysen. Resultatene viser at elevene anvender og oversetter mellom flere representasjoner i oppgave-løsningen. Elevene tolket ofte oppgavetekstene basert på egne premisser, og brukte det muntlige språket til å forhandle om mening med hverandre innad i gruppen. Gruppene anvendte konkreter og tegning i løsningsprosessen, både tilfeldig og systematisk. Symboler ble mindre brukt enn andre representasjoner. Resultatene viser også at noen av de mest brukte overgangene var mellom oppgaveteksten og konkretene, og bruk av muntlig språk som mellomledd. En vurdering av representasjonenes hensiktsmessighet viser at konkretenes synlighet varierte ut fra deres abstraksjonsnivå, noen konkreter hadde en tydeligere mening enn andre. Effektiviteten varierte i stor grad, noen var mer tidskrevende enn andre. Representasjonenes generalitet varierte også, basert på om de kunne benyttes i flere sammenhenger eller ikke.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.title"Sånn her lager jeg en liten rar høne ... Jeg bare tegner et nebb, et nebb med bein" - En kvalitativ studie om hvordan elever på 2. trinn anvender representasjoner i arbeidet med problemløsning
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel