Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLoftsgarden, Marit
dc.contributor.authorDriveklepp, Lise
dc.contributor.authorHammer, Silje Rødland
dc.date.accessioned2024-07-12T16:41:47Z
dc.date.available2024-07-12T16:41:47Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.usn:wiseflow:7071766:59629693
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3140736
dc.description.abstractDagens samfunn bærer preg av mer skjermtid og stillesittende aktiviteter. Både på skolen og på fritiden er det mindre bevegelse enn tidligere og i 2022 kom Helsedirektoratet ut med nye anbefalinger for å øke den fysiske aktiviteten til den norske befolkningen. Helsedirektoratet (2022c) anbefaler alle barn og unge til å bevege seg i minst 60 minutter hver dag. Skolen er en institusjon der barn bruker store deler av dagen sin og skolen blir ofte forbudet med elever som sitter bak en pult for å lære. Derfor tar denne masteroppgaven for seg tema fysisk aktiv læring og har som formål å undersøke hvordan elever på småskoletrinnet påvirkes av fysisk aktiv læring gjennom en kvalitativ forskningsmetode. Vi forskere mener at dette tema er både viktig og relevant for vår tid som kommende lærere. Det er viktig at skolen legger vekt på mer fysisk aktivitet, både for å gi elevene gode levevaner, men også for å variere arbeidsmåtene. Med utviklingen i samfunnet er det relevant å tenke på hvordan vi som kommende lærer kan være med på å påvirke undervisningspraksisen og komme med nye tanker og ideer for å videreutvikle synet på læring. Denne masteroppgaven baserer seg på observasjon av en tilfeldig valgt 2. klasse. Observasjonen foregikk gjennom en hel skoledag, med teoretiske fag der fysisk aktiv læring kom til syne, men ikke var fast inventar i alle timene. Som delvis deltakende observatører fikk vi et unikt innblikk i hvordan en skoledag vanligvis oppleves for elever. Etter en deskriptiv analyse av empiriet kom det frem at fysisk aktiv læring kan bidra til å holde motivasjonen til elevene oppe gjennom skoledagen, fordi det bidrar til varierte arbeidsmetoder. Videre observerte vi en endring i klasseromsatmosfæren når fysisk aktiv læring var implementert og at det påvirket elevdeltakelsen i undervisningstimer. I lys av teori og resulatetene løfter denne studien frem ulike påvirkninger fysisk aktiv læring kan ha for elever på småskoletrinnet. Fysisk aktiv læring kan være et positivt tilskudd i dagens klasserom, og det kan forstås som at elevene setter pris på å lære gjennom varierte undervisningsmetoder. Nøkkelord: Fysisk aktiv læring, helsefremmende faktorer, motivasjon, mestring, stress, samarbeidslæring, variasjon og læring i sosialt fellesskap.
dc.description.abstractToday’s society is characterized by spending more time in front of a screen, as well as sedentary activities. In 2022 the Directorate of Health published new reccomendations to increase physical activity among the Norwegian population. The Directorate of Health (2022c) recommended that all children and teenagers are active for at least 60 minutes every day. School is an institution where the pupils spend several hours throughout the week, and being at school is usually inherent with the pupils sitting on a chair behind a desk ready to learn. This master’s thesis deals with the topic physically active learning with the purpose of researching how pupils in elementary school are affected by physically active learning through a qualitative research method. As researchers we believe that this is important and relevant for the school and us as future teachers. Therefore it is important that the school emphasize more physical activity, to vary the teaching methods but also so the pupils can establish good living habits from a young age. The way our society is developing, makes it important for us as upcoming teachers to think about how we can influence teaching practice. For example by bringing new thoughts and ideas on different teaching methods and activities, and sharing new ideas. This master’s thesis is based on observation of a randomly selected 2nd grade. We observed this 2nd grade throughout a whole school day. This day had some theoretical lessons where physically active learning was used, but it was not included in all the subjects the pupils had that day. As partially participating observers we got an unique insight to how the pupils usally experience regular school day. After a descriptive analysis of the empirical evidence it emerged that physically active learning can help the pupils to stay motivated throughout the day, because it gives a variation on teaching methods. Furthermore, we observed a change in the classroom atmosphere, and that physically active learning affected the pupils participation in class. In light of theory and results this study presents different effects that physically active learning can have on pupils in elementary school and suggests that it can be a positive addition to today’s classrooms because the pupils’ might appreciate learning through a variation of teaching methods. Key words: Physically active learning, health-promoting factors, motivation, coping, stress, cooperative learning, variation, and learning in a social community.
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titlePåvirkningen av fysisk aktiv læring på småskoletrinnet
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel