Show simple item record

dc.contributor.advisorGjølstad, Cathrine
dc.contributor.authorKnudsen, Kristine Sparre
dc.date.accessioned2024-07-09T16:41:51Z
dc.date.available2024-07-09T16:41:51Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.usn:wiseflow:7069675:59629943
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3139501
dc.description.abstractFormålet med denne mastergradavhandlingen har vært å undersøke hvordan elever som mo1ar spesialundervisning blir inkludert i skolen. ProblemsCllingen som har vært: «Hvordan legge -l re.e for inkludering av elever som mo.ar spesialundervisning i skolen?» Bakgrunnen for temavalget har vært Cdligere forskning på inkludering i skolen og teori som e1erlyser en felles forståelse av begrepet i skolen. Her har blant annet Nordahl mfl. (2018) sin rapport «inkluderende felleskap for barn og unge (Nordahl mfl., 2018)» vært brukt som bakteppe. Haug (2014), Nilsen (2017) og Mitchell & Sutherland (2020) har vært brukt for å forklare inkluderingsbegrepet i teori kapi1elet. Informantene er to lærere og et foreldrepar. Lærerne jobber på hver sin skole, en ungdomsskole og en barneskole. I skolen har de ulike roller, og har jobbet i forskjellige Cdsperioder. Foreldreparet har et barn som har sammensa1e vansker, og mo1ar spesialundervisning. Hensikten med valget av disse informantene var å prøve og få frem spenningsforholdet mellom de ulike rollene i skolen. I Cllegg var jeg interessert å få en forståelse av inkludering se1 fra de ulike perspekCvene. Og hvordan informantene arbeidet med og opplevde inkludering i praksis, med hovedvekt på elever som mo1ar spesialundervisning. Metoden som har vært brukt for å innhente empiri har vært kvalitaCve intervjuer, med semistrukturerte spørsmål. Empirien er transkribert og brukt i sin helhet i analysen. For å hente ut funn har jeg brukt temaCsk analyse. De største funnene i oppgaven er at inkludering er et vanskelig begrep å forklare, men visjonen om å få det Cl er Cl stede hos informantene. Det er også en noe ulike oppfatning om begrepet fra lærer- Cl foreldreperspekCvet. For å inkludere elevene i skolen blir det brukt ulike metoder, som Clpasses u_ra hva elevene har behov for. Variasjon og relasjon Cl elevene er det som kan ses på som de vikCgste faktorene for å få Cl inkludering i skolen. Som Nordahl mfl. (2018) sier «...For å sikre likeverdighet for alle kreves det forskjellsbehandling, ikke lik behandling (Nordahl mfl., 2018, s. 34).»
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleInkludering: alle har det bra sammen, eller? En oppgave om inkludering av elever som mottar spesialundervisning
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record