"Jeg tenker ikke over at jeg har en karriere egentlig - jeg har bare en jobb."
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3138672Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne masteroppgaven belyser hvordan fem lærere i grunnskolen forstår karrierebegrepet i relasjon til seg selv og sin egen profesjonsutøvelse. Selve utgangspunktet for studien ligger i den offentlige utredningen NOU 2022:13 «Med videre betydning», som ble lagt frem for Kunnskapsdepartementet 28. september 2022. Gjennom en grundig utredning av dagens ordning for etter- og videreutdanning for bl.a. lærere i grunnskolen, har utvalget bak utredningen kommet med en anbefaling om å innføre et nasjonalt system for kompetanse- og karriereutvikling for ansatte i barnehage og skole.
Sett i en karrierefaglig kontekst er det flere interessante momenter i denne NOUen. Blant annet så løftes karriereutvikling frem som en fremtidig kompetansepolitisk strategi, noe som medfører at begreper som karriere og karriereutvikling får en synlig og mer markant plass blant lærerne som yrkesgruppe. I den forbindelse er det både interessant og relevant å høre lærernes stemme inn i dette. Hvordan forstår de karrierebegrepet i relasjon til seg selv og sin egen profesjonsutøvelse, og hvilke tanker og antakelser har de om sine egne muligheter for karriereutvikling i skolen? I tillegg har det også vært relevant å undersøke hvilke faktorer lærerne oppgir som avgjørende for å bli værende i læreryrket, da dette vil være nyttig kunnskap i forhold til fremtidige kompetansepolitiske satsninger ovenfor lærerne.
Gjennom en kvalitativ undersøkelse i form av dybdeintervju med påfølgende tematisk analyse, kom det til syne at lærerne ikke relaterer seg til karrierebegrepet i sin egen lærergjerning. Deres generelle forståelse av karrierebegrepet heller mer mot den tradisjonelle oppfattelsen av at karriere handler om å klatre oppover i stigen, enn at det er noe som hører livet til for øvrig. De gav også uttrykk for at de ikke opplever at de har særlige muligheter for karriereutvikling som lærere, og at da må de i så fall gjør noe annet enn å undervise. Verdier som arbeidsglede og mestringstro løftes også frem som betydningsfulle faktorer for å bli værende i yrket, samtidig som at det er viktig at jobben passer godt inn i livet. This master's thesis explores how five elementary school teachers understand the concept of career in relation to themselves and their professional practice. The basis for the study lies in the public report NOU 2022:13 "With Continued Significance," which was presented to the Ministry of Education on September 28, 2022. Through a thorough review of the current system for continuing education and professional development for, among others, elementary school teachers, the committee behind the report recommended the establishment of a national system for competency and career development for employees in kindergartens and schools.
In a career-related context, there are several interesting aspects in this report. For instance, career development is highlighted as a future competency policy strategy, which means that terms such as career and career development become more visible and prominent among teachers as a professional group. In this regard, it is both interesting and relevant to hear the teachers' voices. How do they understand the concept of career in relation to themselves and their professional practice, and what thoughts and assumptions do they have about their own opportunities for career development within the school system? Additionally, it has been relevant to investigate which factors teachers consider crucial for remaining in the teaching profession, as this knowledge will be useful for future competency policy initiatives directed at teachers.
Through a qualitative study consisting of in-depth interviews followed by thematic analysis, it became evident that teachers do not relate to the concept of career in their teaching profession. Their general understanding of the concept of career tends more towards the traditional perception of career as climbing up the ladder rather than something integral to life in general. They also expressed that they do not feel they have significant opportunities for career development as teachers unless they do something other than teaching. Values such as job satisfaction and a sense of mastery were also highlighted as important factors for staying in the profession, along with the importance of the job fitting well into their overall life.