Nå 'grønner' vi på med karriereveiledning!
Abstract
Denne masteravhandlingen undersøker hva som er i spill når læreplasser og karriereveiledning ‘dytter’ unge ufaglærte inn i grønne og sosiale overganger. Med Carol Bacchis What´s the Problem Represented to be tilnærming undersøkes to problemrepresentasjoner: Behovet for bærekraftige læreplasser, og behovet for bærekraftig karriereveiledning. Inspirert av Michel Foucaults governmentality perspektiv og et poststrukturalistisk vitenskapsteoretisk ståsted får WPR tilnærmingen frem diskurser rundt læreplasser og karriereveiledning som finner sammen i de ulike policyene. Governmentality perspektivet får frem at læreplasser og karriereveiledning kan bidra i unge ufaglærtes grønne og sosiale overganger ved å ‘dytte’ de unge til grønnere selvstyring av karrieren. De unge styres, til å styre seg selv, til å videreutvikle grønnere læreplasser og et grønnere samfunn, og derav å styre sin egen bærekraftige karriereutvikling.
Spenninger mellom mørkegrønn (Ecologism), med radikale samfunnsendringer og progressive individuelle endringer vs. lysegrønt (Environmentalism), med mer konservative samfunnsendringer og liberale individuelle endringer er sentrale i diskursene. Mørkegrønne og lysegrønne tilnærminger til karriereveiledningen er tilgjengelig i policyvisjoner. Det er vanskelig å ta hele det grønne spektret i bruk når næringslivet, fortrinnsvis små og mellomstore bedrifter og læreplasser ikke er i kommet gang med det grønne skiftet. Norske læreplasser og FNs Utdanning for bærekraftig utvikling ‘brenner i ilden’ av den norske oljeproduksjonen, hvor norsk oljeproduksjon fremstår som et direkte hinder for mørkegrønne ideologiers fremvekst i det norske arbeidslivet, i læreplasser og samfunnet for øvrig. Dermed er bærekraftige læreplasser mer lysegrønne og teknologipositivistiske og de mørkegrønne læreplassene, som tar hensyn til alt levende og planeten vår uten økonomiske motiver, noe som tilhører fremtiden. Denne masteravhandlingen peker i diskusjonen og konklusjonen mot noen muligheter hvor bærekraftig utvikling presser frem økt rettferdighet, mer empowerment og mer frigjørende diskurser i problemrepresentasjonene behovet for bærekraftige læreplasser og behovet for bærekraftig karriereveiledning. This master's thesis examines what is at stake when apprenticeships and career guidance 'softly push' young unskilled people into green and social transitions. Using Carol Bacchi's What´s the Problem Represented to be approach two problem representations are examined: The need for sustainable apprenticeships, and the need for sustainable career guidance. Inspired by Michel Foucault's governmentality perspective and a post-structuralist scientific theoretical point of view, the WPR approach brings out discourses in the world of apprenticeships and career guidance that find common ground in the various policies. The governmentality perspective brings out how apprenticeships and career guidance can contribute to young unskilled in green and social transitions by 'softly pushing' the young towards greener career-self-management. The young people are guided to career-self-management, to further develop greener apprenticeships and a greener society, hence, to manage their own sustainable career-development.
Tensions between Dark green (Ecologism), with societal changes, and progressive individual changes vs. Light green (Environmentalism) with more conservative societal changes and liberal individual changes are of great importance in the discourses. Dark green and Light green approaches to career guidance are made available in policy visions, but it is difficult to adopt the entire green spectrum when most small and medium businesses and apprenticeships have not yet started a green transition. Norwegian apprenticeships are with the UN's 'Education for sustainable development' in the ‘afterburn’ of Norwegian oil production, where Norwegian oil production appears as a direct obstacle to the rise of Dark green ideologies in the Norwegian world of work, in education and apprenticeships, and society in general. Summarized; sustainable apprenticeships are more Light green and technologically positivist, and Dark green apprenticeships, which consider all living things and the planet earth, without economic motives, belong to the future. This master's thesis points, in the discussion and conclusion, to some possibilities where sustainable development pushes forward increased justice, more empowerment and more emancipatory discourses in the problem representations, the need for sustainable apprenticeships, and the need for sustainable career guidance.