«Han ga meg en trygg hverdag – skolen ble ikke bare et ork»: En kvalitativ studie av førsteårsstudenters begrunnelser og refleksjoner knyttet til grunnskolelærerutdanning som karrierevalg
Description
Full text not available
Abstract
Denne masteroppgaven undersøker hvilke grunner et utvalg førsteårsstudenter ved Grunnskolelærerutdanningen 1.- 7. trinn ved Universitetet i Sørøst-Norge, campus Notodden, oppgir når de forteller om hva om motiverer dem for å utdanne seg til lærere for morgendagens barn og unge. Hva «er i spill» i et individs liv, når han/hun skal velge sin karrierevei å utdanne seg til grunnskolelærer? Hvordan, eller i hvilken grad, påvirkes studentene av dagens debatter og søkelys på læreryrket i media? Har eventuelt karriereveiledning hatt betydning i deres utdannings- og yrkesvalgprosesser?
Metodisk har jeg benyttet kvalitativ metode og semistrukturert individuelt intervju. Studiens empiriske grunnlag er basert på fem individuelle intervjuer gjennomført i løpet av en 2-måneders periode i studentenes første studieår 2023-2024, ved nett- og samlingsbasert grunnskolelærerutdanning 1.-7. trinn, Universitetet i Sørøst-Norge. Det ble foretatt en strategisk utvelgelse av intervjupersoner fordelt på ulik alder og bosted. Svarene er analysert med inspirasjon fra den kvalitative forskningsmetoden SDI: Stegvis-deduktiv induktiv metode og drøftes med utgangspunkt i tidligere forskning og hovedtrekk fra Donald Super og John Krumboltz karrierevalgteorier.
Oppgaven søker å bidra til økt kunnskap om hva som er «i spill» når individer skal velge utdanning og yrke, konkretisert i hva som ligger til grunn for førsteårsstudenters valg om å utdanne seg til grunnskolelærere? Studiens funn kan være nyttig for studieveiledere, karriereveiledere og andre som har tilknytning til grunnskolelærerutdanningen.
Funnene presenteres og drøftes med utgangspunkt i følgende hovedtemaer:
* Personlige erfaringer – betydning for karrierevalget? * Selvoppfattelse og grunnleggende verdier – betydning for karrierevalget? * Ønske om å bli lykkelig – betydning for karrierevalget? * Tilfeldigheter – betydning for karrierevalget? * Læreryrkets rammer - betydning for karrierevalget? * Medias søkelys på og omtale av læreryrket – betydning for karrierevalget? * Karriereveiledning – betydning for karrierevalget?Hovedfunnene er i tråd med resultater fra tidligere forskning på motivasjon for valg av læreryrket. Verdibaserte og emosjonelle faktorer trer fram som viktige begrunnelser for å velge læreryrket. Ønsker om å være en trygghetsperson for elevene, kunne bidra med noe som gir mening og glede kommer til uttrykk. Nye funn i mine forskningsresultater indikerer at studentene i liten grad har vært påvirket av søkelyset som rettes mot læreryrket i media, i forbindelse med utdanningsvalget. Karriereveiledning kan være en ressurs, men er lite benyttet i forbindelse med utdanningsvalget. Det offentlige karriereveiledningstilbudet har ikke vært godt kjent for studentene.
Jeg håper funn fra forskningsprosjektet kan gi et nyttig bidrag til karriereveiledningsfeltet i form av oppdatert kunnskap om hva som motiverer personer i ulike aldre, som ev. har annen utdanning- og arbeidserfaring, for å starte på femårig grunnskolelærerutdanning i Norge. Forskningsresultatene kan også være interessante bidrag inn i lærerutdanningsinstitusjonenes rekrutteringsarbeid for å få flere søkere til lærerutdanningene.
Karrierevalgteorier kan bidra til å økt forståelse av både individuelle og kontekstuelle forhold som er av betydning for arbeidet med valg og valgprosesser.