Show simple item record

dc.contributor.advisorOlafsson, Brynjar
dc.contributor.advisorBergman, Silje
dc.contributor.authorLillebø-Voll, Knut Einar
dc.date.accessioned2024-07-02T16:41:34Z
dc.date.available2024-07-02T16:41:34Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.usn:wiseflow:7084657:58538671
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3137409
dc.description.abstractDenne mastergradsavhandlingen undersøker koblinger mellom digitale og analoge verktøy i kunst og håndverksfaget, hvor min egen læringsprosess blir undersøkt gjennom vekslingen mellom arbeid med dreiing i leire og 3D-modellering og 3D-print. Undersøkelsen tar utgangspunkt i min egen erfaring og kunnskap innen de to materialområdene, hvor jeg selv vurderer meg selv til ha relativt mye forkunnskap, erfaring og høy motivasjon i arbeid med leire, og dreiing i leire spesielt, og relativt lite forkunnskap, erfaring og lav motivasjon for arbeid innen 3D-modellering og 3D-print. Gjennom praktisk-skapende arbeid med en installasjon blir koblinger og bindeledd undersøkt mellom, i utgangspunktet, forskjellige materialområder, i et teoretisk perspektiv preget av «learning – by – doing», kreativitetsteori og embodied learning. Avhandlingen har en tydelig didaktisk vinkling hvor målet med oppgaven er å bidra til diskusjonen rundt digitale verktøy i skolen, og hvordan digitale verktøy kan fungere som et bindeledd mellom det som har vært, og er, kjernen i kunst og håndverksfaget, og et nytt digitalt samfunn og arbeidsliv. Problemstillingen er todel: * Hva kjennetegner min læringsprosess der arbeidsmåten veksler mellom dreiing i leire og 3D-modellering/3D-print? * På hvilken måte kan min læringsprosess der arbeidsmåten veksler mellom dreiing i leire og 3D-modellering/3D-print bidra til utvikling av de didaktiske grunnspørsmålene – hva, hvordan og hvorfor? I læringsprosessen har jeg bevegd meg mellom tre topoi (Nyrnes, 2006). Min forkunnskap innen ulike materialområder – teori i form av faglitteratur, inspirasjonsmateriale og instruksjoner – og arbeid med utprøvinger i materialer. Resultatene av undersøkelsen viser tydelige koblinger mellom digitale og analoge verktøy gjennom metodikk, fagspråk, og verktøy, og viser hvordan læringsprosessen har utviklet seg med grunnlag i erfaringer, kunnskap og motivasjon for arbeidet.
dc.description.abstractThis master's thesis investigates connections between digital and analog tools in the arts and crafts field, where my own learning process is examined through the interchange between working with turning clay and 3D modelling and printing. The study is based on my own experience and knowledge within the two material areas, where I consider myself to have relatively extensive pre-knowledge, experience, and high motivation in working with clay, and turning in clay in particular, and relatively little pre-knowledge, experience, and low motivation for work within 3D modelling and printing. Through practical, creative work, with an art installation, connections and links are explored between, initially, different material areas, in a theoretical perspective characterized by "learning – by – doing," creativity theory, and embodied learning. The thesis has a clear didactic perspective where the goal of the task is to contribute to the discussion around digital tools in education, and how digital tools can function as a link between what has been, and is, the core of the arts and crafts field, and a new digital society and job market. The research question is twofold: * What characterizes my learning process where the method of work alternates between clay turning and 3D modelling/3D printing? * In what way can my learning process where the method of work alternates between clay turning and 3D modelling/3D printing contribute to the development of the didactic fundamental questions – what, how, and why? In the learning process, I have moved between three topoi (Nyrnes, 2006): My pre-knowledge within various material areas – theory in the form of literature, inspirational material, and instructions – and work with experiments in materials. The results of the study demonstrate clear connections between digital and analog tools through methodology, terminology, and tools, and show how the learning process has evolved based on experiences, knowledge, and motivation for the work.
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleBindeledd - koblinger mellom digitale verktøy og leire
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record