Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSelma Dzemidzic Kristiansen
dc.contributor.authorThune, Silje Østby
dc.date.accessioned2024-07-02T16:41:29Z
dc.date.available2024-07-02T16:41:29Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.usn:wiseflow:7083848:58521221
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3137407
dc.description.abstractDette er en studie i forbindelse med min avsluttende master i spesialpedagogikk. Studien har undersøkt hvordan «BlimE!» dansen kan benyttes som et pedagogisk verktøy for å fremme inkludering i skolen. Her har jeg undersøkt «BlimE!» kampanjen og hvordan den benyttes og oppleves av lærere. Jeg benyttet meg av semistrukturert kvalitativt intervju og intervjuet to lærere med erfaring i bruk av kampanjen, samt produksjonsansvarlig ved NRK. Her ønsket jeg å undersøke ut ifra et fenomenologisk standpunkt hvordan informantene opplevde bruken og hvilke erfaringer de har med denne kampanjen. For produksjonsansvarlig sin del ønsket jeg å få tak i tankene og refleksjonene fra de som står bak kampanjen. Ved hjelp av tematisk analyse har jeg identifisert sentrale kategorier som jeg har brukt videre i arbeidet med datamaterialet. Problemstillingen min ble som følger: «Hvordan kan «BlimE!» dansen brukes som et verktøy for å legge til rette for inkluderingsarbeidet i skolen?». For å belyse inkluderingsbegrepet har jeg blant annet benyttet meg av Haug (2019). Han beskriver inkludering som et ønske og en ideologi som skal prege hele opplæringen. Elevene skal få delta i fellesskapet ut ifra egne forutsetninger på en meningsfull måte. Mangfold er et begrep som dukker opp i læreplanen ofte sammen med inkludering og er noe som beskrives som en ressurs (Faldet et al., 2023). Informantene mine brukte dette begrepet for å beskrive «BlimE!» dansen. Sentrale funn indikerer at dansen er et positivt innslag i skolehverdagen, den er et samlende fellesskap for skolen og den er et godt utgangspunkt for klassesamtaler om ulike temaer som mangfold eller inkludering. Samtidig som funn indikerer et ønsker om å ha en bevisst samtale om valg av artist, musikkstil og hvordan det endelige sluttproduktet blir. Arbeidet med denne oppgaven gav følgende konklusjon. Dansen beskrives som et positivt og inkluderende element i klasserommet og på skolen. Studiens funn indikerer at «BlimE!» dansen som en inkluderingsressurs, kan legge til rette for et inkluderende miljø. Studiens begrensninger med kun 2 lærer informanter indikerer et behov for flere undersøkelser samt mere forskningsdata som kan generaliseres.
dc.description.abstractThis study is part of my final Master's in Special Education. It explored how the "BlimE!" dance can be utilized as an educational tool to promote inclusion in schools. I examined the "BlimE!" campaign and how it is used and experienced by teachers. I conducted semi-structured qualitative interviews with two teachers experienced in using the campaign, as well as with the production manager at NRK. From a phenomenological perspective, I aimed to understand how the informants experienced its use and their reflections on the campaign. For the production manager's part, I sought to capture the thoughts and reflections of those behind the campaign. Through thematic analysis, I identified key categories that I used further in processing the data. My research question was as follows: "How can the 'BlimE!' dance be used as a tool to facilitate inclusion work in schools?" To illuminate the concept of inclusion, I used Haug (2019). He describes inclusion as a desire and an ideology that should pervade all education. Students should participate in the community based on their own conditions in a meaningful way. Diversity often appears in the curriculum alongside inclusion and is described as a resource (Faldet et al., 2023). My informants used this term to describe the "BlimE!" dance. My two teacher informants experience the dance as a positive feature in the school day; it forms a unifying community for the school and serves as an excellent starting point for class discussions on various topics such as diversity or inclusion. At the same time, one informant mentioned wanting to have a conscious discussion about the choice of artist, music style, and how the final product turns out. The work on this thesis led to the following conclusion: The dance is described as a positive and inclusive element in the classroom and at school. The study's findings indicate that the "BlimE!" dance, as a resource for inclusion, can facilitate an inclusive environment. The limitations of the study, with only two teacher informants, indicate a need for further research and more data that can be generalized.
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.title«BlimE!» i et inkluderingsperspektiv
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel