Show simple item record

dc.contributor.advisorWaterhouse, Ann-Hege Lorvik
dc.contributor.advisorFrost, Stuart Ian
dc.contributor.authorHole, Cecilie Lid
dc.date.accessioned2024-06-26T16:41:44Z
dc.date.available2024-06-26T16:41:44Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.usn:wiseflow:7084657:58538662
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3135987
dc.description.abstractDenne masteroppgaven redegjør for hvordan jeg har utforsket bein som materiale i øko-relasjonelle prosesser gjennom eget skapende arbeid og i utforsking sammen med barn i barnehagen. For å bearbeide og utforske potensiale i materialet beina har jeg forsøkt å inngå samarbeid med det mer-enn-menneskelige i samskapelsesprosesser. Det teoretiske bakteppet for masteravhandlingen henter tanker fra posthumanistisk-, nymaterialistisk og feministisk-filosofi som reflekterer over forholdet mellom mennesker, det mer-enn-mennesker og naturkultur. I tillegg belyses aktuelle diskusjoner og forsking fra det norske barnehagefeltet. Gjennom utforsking av bein i samskapelsesprosesser søker jeg kunnskap om hva øko-relasjoner er. Jeg forsøker å finne svar på om materialet bein har en plass i barnehagens formingsfag sett i en estetisk og etisk sammenheng. Samt om utforsking og erfaringer med organiske materialer i barnehagens formingsfag kan påvirke barns øko-relasjoner og føre til utvikling av empati for natur. Gjennom vandringer langs havet har jeg søkt etter å finne spor og avfall fra det mer-enn-menneskelige i form av bein (og fjær). Disse tingfinningene ble utgangspunkt for kunnskapssøking og utprøvinger i kunstneriske prosesser. Beina ble deretter transformert til skulpturer, installasjoner og assemblager. Undersøkelsen har en prosessorientert oppbygging som benytter sammensatte metoder for å skape empiri. Oppdagelser, eget skapende arbeid og en undersøkelse i barnehagen danner utgangspunkt for rhizoanalyser, refleksjoner og drøftinger av oppgavens problemområder i lys av valgt teoretisk bakteppe.
dc.description.abstractThis thesis explores the use of bones as a material in eco-relational processes, through both my own creative work and in collaboration with children in kindergarten. The theoretical framework of the thesis draws from post-humanist, new materialist, and feminist philosophy to reflect on the relationship between humans, more-than-humans, and natureculture, as well as current discussions and research in the Norwegian kindergarten field. Through co-creation processes involving bones, I have sought to better understand eco-relations and explore the possibility of incorporating bones into kindergarten and school arts and crafts subjects in an ethical and aesthetic context. I have also examined whether exploration and experiences with organic materials in kindergarten arts and crafts can foster empathy for nature and lead to positive developments in eco-relations. The problem area is explored through my creative work and various didactic approaches—where bones as a material form the basis for different aesthetic activities. Through wanderings along the sea, I have searched for traces and remains from more-than-human entities in the form of bones and feathers. These findings were used during artistic processes as the basis for knowledge-seeking, trials, and various co-creations. These bones have been transformed into sculptures, installations, and assemblages that explore how human attitudes and actions can affect response-ability in eco-relations and the management of natureculture. The investigation takes a process-oriented approach and uses composite methods to create empirical data. Discoveries, my own creative work, and didactic investigation form the basis for rhizoanalyses, reflections, and discussions of the thesis’s problem areas in light of the chosen theoretical backdrop.
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.title(H) a v - f a l l
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record