Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSonne, Lasse
dc.contributor.authorNorli, Anita Wiklund
dc.date.accessioned2024-06-04T12:23:09Z
dc.date.available2024-06-04T12:23:09Z
dc.date.created2024-02-12T17:41:33Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.citationSonne, L. & Norli, A. W. (2024). Lektorens faglighet. Profesjonsutvikling for historieundervisere 2 (s. 10-16). Novus Forlag.en_US
dc.identifier.isbn978-82-8390-135-1
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3132546
dc.description.abstractMålet med profesjonsutvikling for historieundervisere er å bidra til å utdanne det vi vil kalle en «ideallektor» (Sonne & Wiklund Norli, 2023, s. 10-25). Med dette mener vi en lektor med kompetanser relatert til progresjon innenfor mange områder: lektorens undervisningspraksis, lektorens kompetanse til å forske og drive med utvikling og innovasjon, lektorens bruk av IKT i undervisningen samt en lektor som forstår sin rolle som aktør i en politisk kontekst. Kort sagt en lektor med evne til å forholde seg til policy-implementering og policy-utvikling relatert til lektorprofesjonen. Dette er en omfattende ambisjon som tar utgangspunkt i modellen for utdanningsområdet, utviklet av den danske utdanningsforskeren Søren Ehlers (2012). Ehlers peker ut fire områder som han mener definerer utdanningsfeltet som en helhet. De fire områder er forskning (med innovasjon og utvikling), policy, profesjon og praksis. Med henblikk på å utdanne fremtidens historieundervisere har mye skjedd de siste årene. Ved USN er det utviklet tre profesjonsemner som samlet representerer 45 studiepoeng i lektorutdanning i historie: • Profesjonsemne 1: Læringsverktøy og læringsstrategier med fokus på fag 1 (historie) • Profesjonsemne 2: Lektorens faglighet i et ungdomsperspektiv og relatert til voksnes læring • Profesjonsemne 3: Lektorens forsknings- og innovasjonskompetanse relatert til nasjonale og transnasjonale strategieren_US
dc.language.isonoben_US
dc.relation.ispartofProfesjonsutvikling for historieundervisere 2
dc.relation.urihttps://omp.novus.no/index.php/novus/catalog/book/31
dc.rightsNavngivelse-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.no*
dc.titleLektorens fagligheten_US
dc.typeChapteren_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder© 2024 Lasse Sonne, Anita Wiklund Norli, Eivind Thomassen, Peter Grepperud, Lene Kristin Liabø og Eirik Brazier.en_US
dc.source.pagenumber10-16en_US
dc.identifier.cristin2245263
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal