Show simple item record

dc.contributor.authorSonne, Lasse
dc.date.accessioned2024-06-04T12:11:08Z
dc.date.available2024-06-04T12:11:08Z
dc.date.created2024-02-12T17:53:39Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.citationSonne, L. (2024). Historieundervisning om kontinuitet og brudd. Kompetansemål i historie med det nordiske økonomiske samarbeidet som eksempel. Profesjonsutvikling for historieundervisere 2 (s. 63-85). Novus Forlag.en_US
dc.identifier.isbn978-82-8390-135-1
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3132536
dc.description.abstractBegreper som kontinuitet og brudd står sentralt i historiefaget. I læreplanen er kompetansemålet relatert til kontinuitet og brudd etter vg3 i historiefaget formulert på følgende måte: Mål for opplæringen er at eleven skal kunne • drøfte i hvilken grad utviklingen i ulike perioder har vært preget av brudd eller kontinuitet, og vurdere hva som gjør en hendelse i fortiden betydningsfull (Udir, 2020) Begrepene er viktige i historiefaget og danner utgangspunkt for diskusjoner om hva som er en historisk forandring, og hva som er en fortsettelse av en historisk prosess. Ofte finner man historiske brudd på et politisk nivå, representert ved revolusjoner eller andre politiske skifter. Et regjeringsskifte kan sees som et brudd i historien. Kontinuitet kan være økonomiske strukturer eller andre strukturer som utgjør et slags fundament i samfunnet. Kontinuitet kan i tillegg være kultur, eksempelvis relatert til hverdagslivet med dets vaner som det ikke enkelt går å endre på.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.relation.ispartofProfesjonsutvikling for historieundervisere 2
dc.relation.urihttps://omp.novus.no/index.php/novus/catalog/book/31
dc.rightsNavngivelse-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.no*
dc.titleHistorieundervisning om kontinuitet og brudd. Kompetansemål i historie med det nordiske økonomiske samarbeidet som eksempelen_US
dc.typeChapteren_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder© 2024 Lasse Sonne, Anita Wiklund Norli, Eivind Thomassen, Peter Grepperud, Lene Kristin Liabø og Eirik Brazier.en_US
dc.source.pagenumber63-85en_US
dc.identifier.cristin2245266
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal