Relevante institusjoner og miljøer for internship i historie
Original version
Sonne, L. (2024). Relevante institusjoner og miljøer for internship i historie (s. 50-72). I L. Sonne, B. Bandlien, J. J. Hyvik (Red.), Internship i Norge. Novus Forlag.Abstract
Formålet med denne artikkelen er å introdusere og analysere institusjoner og miljøer som ansees som relevante for et internship i historie. I artikkelen analyserer jeg institusjonenes og miljøenes innhold og mulighetene de har til å tilby relevant kompetanseutvikling for studenter i internship. Som avgrensning ser jeg bort fra skoler, folkehøyskoler og andre formelle eller tradisjonelle undervisnings- og læringsinstitusjoner fordi disse institusjonene eller læringsmiljøene vil være relatert til praksisplanene ved lærer- og lektorutdanningene ved universiteter og høyskoler.
Det finnes ulike måter å liste opp og kategorisere de relevante institusjonene og miljøene på. For det første finnes det offentlige myndigheter som har et overordnet ansvar for å forvalte kultur- og kulturarvområdet, som et departement for kultur, fylkeskommuner og kommuner med kulturavdelinger. I tillegg finnes statlige avdelinger eller byråer som opererer på armlengdes avstand fra regjeringer, for eksempel kunstråd.
Nasjonale kulturinstitusjoner og andre kulturinstitusjoner er en annen kategori. De omfatter blant annet nasjonale kulturinstitutter som skal fremme kultur og språk både i hjemlandet og i utlandet. Nasjonale kulturinstitusjoner kan i tillegg være institusjoner som nasjonalteater, nasjonalmuseum, nasjonalt kunstmuseum, nasjonalorkester, nasjonalbibliotek eller nasjonalarkiv.