Show simple item record

dc.contributor.authorKrosshus, Tone Cronblad
dc.date.accessioned2024-06-03T08:45:39Z
dc.date.available2024-06-03T08:45:39Z
dc.date.created2023-06-22T15:29:13Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationKrosshus, T. C. (2023). Kunst som kunnskapsåpner: Om tvisyn som didaktisk begrep, mellommenneskelige fenomen og estetiske læreprosesser i barnehagelærerutdanningen. Journal for Research in Arts and Sports Education, 7(1), 56–70.en_US
dc.identifier.issn2535-2857
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3132196
dc.description.abstractHva skal en barnehagelærerstudent lære at mellommenneskelige fenomen er? Og hvordan skal en barnehagelærerutdanner undervise i mellommenneskelige fenomen? I denne artikkelen undersøker jeg disse spørsmålene ved å utvikle tvisyn som didaktisk begrep og estetiske læreprosesser som relevant undervisningspraksis for barnehagelærerutdannningen. Prosjektet bygger på en praksisledet forskningstilnærming hvor forholdet mellom praksis og teori forstås relasjonelt, og hvor viten konstrueres gjennom erfaringsbasert og teoribasert kunnskap. Tvisyn utvikles som didaktisk begrep ved at jeg først definerer det teoretisk som en evne, en kvalitet og en form for klokskap, for deretter å forklare det ut ifra et paradoksalt perspektiv der polyfoni av ulike og motstridende deler gis betydning. Begrepet settes så i spill ved at jeg anvender det på et undervisningsforløp kalt Kunst som kunnskapsåpner, der tvisyn kan sies å bli aktivert. Undervisningsforløpet defineres i artikkelen som en performativ estetisk læreprosess, der premisset er at en utvidet kunstopplevelse skal skape kunnskapsprosesser. De utvidete kunstopplevelsene blir skapt gjennom filmen Moonrise Kingdom og performative arbeidsformer, og kunnskapsprosessene består av utforskninger av mellommenneskelige fenomen som flertydige, inkongruente og bevegelige.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleKunst som kunnskapsåpner: Om tvisyn som didaktisk begrep, mellommenneskelige fenomen og estetiske læreprosesser i barnehagelærerutdanningenen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder© 2023 T. C. Krosshus.en_US
dc.source.pagenumber56-70en_US
dc.source.volume7en_US
dc.source.journalJournal for Research in Arts and Sports Educationen_US
dc.source.issue1en_US
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.23865/jased.v7.3975
dc.identifier.cristin2157242
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal