Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorRanders-Pehrson, Anniken
dc.contributor.authorRimstad, Åsta
dc.contributor.authorCarlsen, Kari
dc.date.accessioned2024-05-29T12:39:43Z
dc.date.available2024-05-29T12:39:43Z
dc.date.created2023-10-06T12:50:28Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationRanders-Pehrson, A., Rimstad, Åsta, & Carlsen, K. (2023). Utopier og realiteter i kunst og håndverksfaget: – Rammefaktorers betydning for kunst og håndverksundervisningen. Acta Didactica Norden, 17(3), Artikkel 6.en_US
dc.identifier.issn2535-8219
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3131887
dc.description.abstractArtikkelen problematiserer avstanden mellom formuleringer og intensjoner i LK20, og de forutsetningene lærerne har for å gjennomføre undervisning i kunst og håndverks­faget. Ut fra sin egenart ivaretar faget sentrale intensjoner i læreplanen gjennom prak­tiske og estetiske læringsprosesser. Kunst og håndverk er et fag som ivaretar lære­planens intensjoner om skaperglede, engasjement og utforskertrang. Mange lærere gir uttrykk for at rammene disse intensjonene skal realiseres gjennom, stadig blir trangere. I denne artikkelen har vi fokus på lærernes beskrivelser av hvilke rammefaktorer de arbeider innenfor i kunst og håndverk og hvilke konsekvenser disse rammefaktorene gir for undervisningen i faget. Lærernes synspunkter er samlet inn gjennom en spørreunder­søkelse. Resultatene underbygger funn i nyere forskning og viser tydelig at en rekke rammefaktorer hindrer realisering av læreplanens intensjoner.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleUtopier og realiteter i kunst og håndverksfaget – Rammefaktorers betydning for kunst og håndverksundervisningenen_US
dc.title.alternativeUtopia and realities in arts and crafts education – The significance of framework factors for teaching in arts and craftsen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder© 2023 Author(s).en_US
dc.source.volume17en_US
dc.source.journalActa Didactica Norden (ADNO)en_US
dc.source.issue3en_US
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.5617/adno.9757
dc.identifier.cristin2182439
dc.source.articlenumber6en_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal