Show simple item record

dc.contributor.authorRanders-Pehrson, Anniken
dc.contributor.authorRimstad, Åsta
dc.contributor.authorCarlsen, Kari
dc.date.accessioned2024-05-29T12:39:43Z
dc.date.available2024-05-29T12:39:43Z
dc.date.created2023-10-06T12:50:28Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationRanders-Pehrson, A., Rimstad, Åsta, & Carlsen, K. (2023). Utopier og realiteter i kunst og håndverksfaget: – Rammefaktorers betydning for kunst og håndverksundervisningen. Acta Didactica Norden, 17(3), Artikkel 6.en_US
dc.identifier.issn2535-8219
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3131887
dc.description.abstractArtikkelen problematiserer avstanden mellom formuleringer og intensjoner i LK20, og de forutsetningene lærerne har for å gjennomføre undervisning i kunst og håndverks­faget. Ut fra sin egenart ivaretar faget sentrale intensjoner i læreplanen gjennom prak­tiske og estetiske læringsprosesser. Kunst og håndverk er et fag som ivaretar lære­planens intensjoner om skaperglede, engasjement og utforskertrang. Mange lærere gir uttrykk for at rammene disse intensjonene skal realiseres gjennom, stadig blir trangere. I denne artikkelen har vi fokus på lærernes beskrivelser av hvilke rammefaktorer de arbeider innenfor i kunst og håndverk og hvilke konsekvenser disse rammefaktorene gir for undervisningen i faget. Lærernes synspunkter er samlet inn gjennom en spørreunder­søkelse. Resultatene underbygger funn i nyere forskning og viser tydelig at en rekke rammefaktorer hindrer realisering av læreplanens intensjoner.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleUtopier og realiteter i kunst og håndverksfaget – Rammefaktorers betydning for kunst og håndverksundervisningenen_US
dc.title.alternativeUtopia and realities in arts and crafts education – The significance of framework factors for teaching in arts and craftsen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder© 2023 Author(s).en_US
dc.source.volume17en_US
dc.source.journalActa Didactica Norden (ADNO)en_US
dc.source.issue3en_US
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.5617/adno.9757
dc.identifier.cristin2182439
dc.source.articlenumber6en_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal