Fagsamtalen under muntlig eksamen og hvilke krav den stiller til elevenes muntlige kompetanse
Peer reviewed, Journal article
Published version

View/ Open
Date
2023Metadata
Show full item recordCollections
Original version
Vonen, M., Solem, M. S., & Skovholt , K. (2023). Fagsamtalen under muntlig eksamen og hvilke krav den stiller til elevenes muntlige kompetanse. Nordic Journal of Literacy Research, 9(2), 145-166. https://doi.org/10.23865/njlr.v9.5449Abstract
I snart 150 år har muntlig eksamen vært en del av det norske skolesystemet. Likevel finnes det lite forskning på denne eksamensformen, og vi vet lite om hvordan eksaminators handlinger under muntlig eksamen påvirker elevens muligheter til å vise kompetanse. I denne studien undersøker vi fagsamtalen mellom eksaminator og elev under muntlig eksamen i norskfaget i ungdomsskolen og i videregående skole. Gjennom samtaleanalyse av turtaking og organisering i 36 videoinnspilte muntlige eksamener samlet inn i det NFR-finansierte forskningsprosjektet CAiTE (Conversation Analytic innovation for Teacher Education), undersøker vi elevenes handlingsrom i fagsamtalen og hvilken type muntlig kompetanse, eller literacy, fagsamtalen legger til rette for. Våre funn viser at fagsamtalen under muntlig eksamen er en asymmetrisk samtalesjanger der eksaminator styrer samtalen, og elevenes muligheter for å delta i samtalen er begrenset til å svare på spørsmål. Mens bruken av samtalebegrepet i retningslinjene indikerer at elevene skal gis mulighet for likeverdig deltakelse, viser våre analyser at fagsamtalen i realiteten har form som et intervju, med en fastlåst turtakingsstruktur og et svært begrenset handlingsrom for elevene. Vi hevder at det er et uavklart forhold mellom fagsamtalen som eksamensform og hva eksamensformen skal måle, og diskuterer noen dilemmaer for gjennomføring og vurdering av muntlig eksamen som kan oppstå som følge av et uklart samtalebegrep.