Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHonerud, Hilde
dc.contributor.authorHonerud, Jon Hovland
dc.date.accessioned2024-03-21T09:34:48Z
dc.date.available2024-03-21T09:34:48Z
dc.date.created2023-03-20T12:12:34Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationHonerud, H., & Honerud, J. (2023). Å forme et kreativt blikk: Fotografi i samspill mellom teknisk ferdighet og bildeforståelse . FormAkademisk, 16(2), Artikkel 8.en_US
dc.identifier.issn1890-9515
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3123560
dc.description.abstractArtikkelen omhandler hva det vil si å lære seg å ta gode bilder, og bruker dette som utgangspunkt for å diskutere forholdet mellom meningsskaping og kunnskaps- og ferdighetstilegning. Vi tar utgangspunkt i forholdet mellom fotografi som teknikk og som bildeforståelse, forholdet mellom bilder og samfunn, og hvordan disse relasjonene har endret seg i nyere tid. Med tanke på lærerens rolle diskuterer vi forholdet mellom kunst og undervisning, samt mellom lærerens didaktiske og fagspesifikke kunnskaper og ferdigheter. I artikkelen presenterer vi stegene i en undervisningspraksis som er ment å skape samspill mellom bildeforståelse og teknikk, og vi bruker dette som utgangspunkt for å diskutere samspillet mellom meningsskaping og kunnskaps- og ferdighetstilegning, samt hvilke forutsetninger som må være til stede i undervisningen.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.rightsAttribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/deed.no*
dc.titleÅ forme et kreativt blikk: Fotografi i samspill mellom teknisk ferdighet og bildeforståelseen_US
dc.title.alternativeTo shape a creative gaze Photography at the intersection of technical skill and critical understandingen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder© 2023 Honerud.en_US
dc.source.volume16en_US
dc.source.journalFormAkademisk - Forskningstidsskriftet for design og designdidaktikken_US
dc.source.issue2en_US
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.7577/formakademisk.4807
dc.identifier.cristin2135279
dc.source.articlenumber8en_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal