dc.contributor.author | Honerud, Hilde | |
dc.contributor.author | Honerud, Jon Hovland | |
dc.date.accessioned | 2024-03-21T09:34:48Z | |
dc.date.available | 2024-03-21T09:34:48Z | |
dc.date.created | 2023-03-20T12:12:34Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.citation | Honerud, H., & Honerud, J. (2023). Å forme et kreativt blikk: Fotografi i samspill mellom teknisk ferdighet og bildeforståelse . FormAkademisk, 16(2), Artikkel 8. | en_US |
dc.identifier.issn | 1890-9515 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3123560 | |
dc.description.abstract | Artikkelen omhandler hva det vil si å lære seg å ta gode bilder, og bruker dette som utgangspunkt for å diskutere forholdet mellom meningsskaping og kunnskaps- og ferdighetstilegning. Vi tar utgangspunkt i forholdet mellom fotografi som teknikk og som bildeforståelse, forholdet mellom bilder og samfunn, og hvordan disse relasjonene har endret seg i nyere tid. Med tanke på lærerens rolle diskuterer vi forholdet mellom kunst og undervisning, samt mellom lærerens didaktiske og fagspesifikke kunnskaper og ferdigheter. I artikkelen presenterer vi stegene i en undervisningspraksis som er ment å skape samspill mellom bildeforståelse og teknikk, og vi bruker dette som utgangspunkt for å diskutere samspillet mellom meningsskaping og kunnskaps- og ferdighetstilegning, samt hvilke forutsetninger som må være til stede i undervisningen. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.rights | Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/deed.no | * |
dc.title | Å forme et kreativt blikk: Fotografi i samspill mellom teknisk ferdighet og bildeforståelse | en_US |
dc.title.alternative | To shape a creative gaze Photography at the intersection of technical skill and critical understanding | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.rights.holder | © 2023 Honerud. | en_US |
dc.source.volume | 16 | en_US |
dc.source.journal | FormAkademisk - Forskningstidsskriftet for design og designdidaktikk | en_US |
dc.source.issue | 2 | en_US |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.7577/formakademisk.4807 | |
dc.identifier.cristin | 2135279 | |
dc.source.articlenumber | 8 | en_US |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |