Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLindquist, Hein
dc.date.accessioned2024-03-14T09:02:48Z
dc.date.available2024-03-14T09:02:48Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.isbn978-82-7206-837-9
dc.identifier.issn2535-5252
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3122314
dc.description.abstractDe fleste norske barn begynner i dag i barnehage fra de er ett år gamle, og mange av disse barna vokser opp i hjem hvor det brukes andre språk enn norsk. De yngste barna i barnehagen er i en fase av livet hvor de lærer å forstå og bruke verbalspråket. Denne avhandlingen er en undersøkelse av hva som kjennetegner språkbruken i flerspråklige familier og språkpedagogikken barna blir møtt med i barnehagen. Avhandlingen gir innsyn i hvordan fire barnehagebarn, deres familier og barnehagelærerne bruker språk i barnehagen og foreldrene hjemme. Avhandlingen ønsker å belyse hvordan de yngste barna med flerspråklig møtes språklig. For å undersøke dette er det gjort videoanalyser av språkene som brukes og foreldre og ansatte i barnehagen har blitt intervjuet gjennom store deler av barnas første år i barnehagen. Hvilke språk som brukes i flerspråklige familier varierer, men selv om familiemedlemmene har samme språklig bakgrunn, vil det være flere språk som er i spill. Språkvekslingen kan følge ulike mønstre, men språkbruken er primært kommunikasjon. Barna er ennå så unge at de fortsatt har et begrenset ekspressivt ordforråd. Når de samme barna er i barnehagen møter, de ansatte som primært er opptatt av å fremme barnas norskspråklige utvikling, og deres flerspråklige bakgrunn har lite oppmerksomhet. Jeg diskuterer hvordan to språkdidaktiske modeller som er utviklet i arbeid med eldre barn i skole og barnehage, kan transformeres slik at de også kan anvendes i språkpedagogisk arbeid med de yngste barna i barnehagen. Dernest hvordan disse analysene kan kombineres med en språkpolicymodell som bringer fram kunnskap om språkpolicy i familier og utdanningskontekster.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norwayen_US
dc.relation.ispartofseriesDoktoravhandlinger ved Universitetet i Sørøst-Norge;187
dc.relation.haspartArtikkel 1: Lindquist, H. & Garmann, N. G. (2019). Toddlers and their translingual practicing homes. International Journal of Multilingualism, 18(1) 59–72. Hentet fra https://doi.org/10.1080/14790718.2019.1604712en_US
dc.relation.haspartArtikkel 2: Lindquist, H. (2018). Barnehageansattes språkpraksis med flerspråklige 1 – 3 åringer. NOA : norsk som andrespråk, 34(1–2), 10–40. Hentet fra http://ojs.novus.no/index.php/NOA/article/view/1557en_US
dc.relation.haspartArtikkel 3: Lindquist, H. (2019). Språkpedagogisk arbeid og de yngste flerspråklige barna. Norsk pedagogisk tidsskrift, 103(2–3), 159–171. Hentet fra https://doi.org/10.18261/issn.1504-2987-2019-02-03-07en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.titleDe yngste flerspråklige barna: Språkbruk hjemme og i barnehagenen_US
dc.typeDoctoral thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder© The Author, except otherwise stateden_US
dc.subject.keywordandrespråk
dc.subject.keywordbarnehage
dc.subject.keyworddidaktikk
dc.subject.keywordfamilie
dc.subject.keywordflerspråklighet
dc.subject.keywordgryende flerspråklighet
dc.subject.keywordsmåbarn
dc.subject.keywordspråkpolicy
dc.subject.keywordtoddlere
dc.subject.keywordtospråklig


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal