dc.contributor.author | Lindquist, Hein | |
dc.date.accessioned | 2024-03-14T09:02:48Z | |
dc.date.available | 2024-03-14T09:02:48Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.isbn | 978-82-7206-837-9 | |
dc.identifier.issn | 2535-5252 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3122314 | |
dc.description.abstract | De fleste norske barn begynner i dag i barnehage fra de er ett år gamle, og mange av disse barna vokser opp i hjem hvor det brukes andre språk enn norsk. De yngste barna i barnehagen er i en fase av livet hvor de lærer å forstå og bruke verbalspråket. Denne avhandlingen er en undersøkelse av hva som kjennetegner språkbruken i flerspråklige familier og språkpedagogikken barna blir møtt med i barnehagen.
Avhandlingen gir innsyn i hvordan fire barnehagebarn, deres familier og barnehagelærerne bruker språk i barnehagen og foreldrene hjemme. Avhandlingen ønsker å belyse hvordan de yngste barna med flerspråklig møtes språklig. For å undersøke dette er det gjort videoanalyser av språkene som brukes og foreldre og ansatte i barnehagen har blitt intervjuet gjennom store deler av barnas første år i barnehagen.
Hvilke språk som brukes i flerspråklige familier varierer, men selv om familiemedlemmene har samme språklig bakgrunn, vil det være flere språk som er i spill. Språkvekslingen kan følge ulike mønstre, men språkbruken er primært kommunikasjon.
Barna er ennå så unge at de fortsatt har et begrenset ekspressivt ordforråd. Når de samme barna er i barnehagen møter, de ansatte som primært er opptatt av å fremme barnas norskspråklige utvikling, og deres flerspråklige bakgrunn har lite oppmerksomhet.
Jeg diskuterer hvordan to språkdidaktiske modeller som er utviklet i arbeid med eldre barn i skole og barnehage, kan transformeres slik at de også kan anvendes i språkpedagogisk arbeid med de yngste barna i barnehagen. Dernest hvordan disse analysene kan kombineres med en språkpolicymodell som bringer fram kunnskap om språkpolicy i familier og utdanningskontekster. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | University of South-Eastern Norway | en_US |
dc.relation.ispartofseries | Doktoravhandlinger ved Universitetet i Sørøst-Norge;187 | |
dc.relation.haspart | Artikkel 1: Lindquist, H. & Garmann, N. G. (2019). Toddlers and their translingual practicing homes. International Journal of Multilingualism, 18(1) 59–72. Hentet fra https://doi.org/10.1080/14790718.2019.1604712 | en_US |
dc.relation.haspart | Artikkel 2: Lindquist, H. (2018). Barnehageansattes språkpraksis med flerspråklige 1 – 3 åringer. NOA : norsk som andrespråk, 34(1–2), 10–40. Hentet fra http://ojs.novus.no/index.php/NOA/article/view/1557 | en_US |
dc.relation.haspart | Artikkel 3: Lindquist, H. (2019). Språkpedagogisk arbeid og de yngste flerspråklige barna. Norsk pedagogisk tidsskrift, 103(2–3), 159–171. Hentet fra https://doi.org/10.18261/issn.1504-2987-2019-02-03-07 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no | * |
dc.title | De yngste flerspråklige barna: Språkbruk hjemme og i barnehagen | en_US |
dc.type | Doctoral thesis | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.rights.holder | © The Author, except otherwise stated | en_US |
dc.subject.keyword | andrespråk | |
dc.subject.keyword | barnehage | |
dc.subject.keyword | didaktikk | |
dc.subject.keyword | familie | |
dc.subject.keyword | flerspråklighet | |
dc.subject.keyword | gryende flerspråklighet | |
dc.subject.keyword | småbarn | |
dc.subject.keyword | språkpolicy | |
dc.subject.keyword | toddlere | |
dc.subject.keyword | tospråklig | |