dc.contributor.author | Myhr, Annika Bøstein | |
dc.date.accessioned | 2024-03-14T08:21:54Z | |
dc.date.available | 2024-03-14T08:21:54Z | |
dc.date.created | 2023-07-03T00:55:24Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.citation | Myhr, A. B. (2023). Tegneserien som grunnlag for utvikling av aktiv empati: Formidling av traumer og fremmedgjøring i Halfdan Piskets Dansker-trilogi. Grafisk litteratur, 1(2), Artikkel 5. | en_US |
dc.identifier.issn | 2704-0968 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3122299 | |
dc.description.abstract | Traumer er erfaringer som per definisjon er fremmedgjørende for den som opplever dem, og som man derfor kan anta må fremstilles som fremmedgjørende for leseren – dersom leseren skal få innsikt i hva det vil si å leve med traumer. Denne artikkelen undersøker hvilke strukturelle, visuelle og verbaltekstlige grep tegneserieforfatteren Halfdan Pisket i Dansker-trilogien benytter for å fremstille sin fars traumer fra krig og flukt fra konflikten mellom tyrkere og armenere, og fra et påfølgende liv som kriminell og rusavhengig arbeidsinnvandrer i Danmark. Artikkelen fokuserer særlig på hvordan trilogien kan bidra til at leseren utvikler det man kan kalle aktiv empati – det vil si empati som ikke bare skaper identifikasjon mellom leser og karakter, men som ansvarliggjør leseren og synliggjør dennes rolle i opprettholdelsen av de sosiale kreftene som virker på trilogiens hovedperson. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.relation.uri | https://journals.hiof.no/index.php/ELLA/article/view/22/22 | |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.title | Tegneserien som grunnlag for utvikling av aktiv empati: Formidling av traumer og fremmedgjøring i Halfdan Piskets Dansker-trilogi | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.rights.holder | 2023 ELLA - utdanning, litteratur, språk. | en_US |
dc.source.volume | 2 | en_US |
dc.source.journal | ELLA – Education, Literature, Language – Utdanning, litteratur, språk | en_US |
dc.source.issue | 2 | en_US |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.58215/ella.22 | |
dc.identifier.cristin | 2160150 | |
dc.source.articlenumber | 5 | en_US |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |