Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGustavsen, Trond Stølen
dc.contributor.authorOlsen, Veronica Hauge
dc.date.accessioned2024-02-03T17:41:30Z
dc.date.available2024-02-03T17:41:30Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.usn:wiseflow:6952232:56745218
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3115396
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDenne studien har hatt som mål å se på hvilke misoppfatninger elever i 6. trinn har knyttet til overganger mellom representasjoner i brøk. Fokuset har vært på hvilke misoppfatninger som oppstår når elevene skal gjøre ulike overganger mellom representasjoner. Studien tar utgangspunkt i problemstillingen min: Hva karakteriserer misoppfatninger knyttet til overganger mellom brøkrepresentasjoner hos en gruppe elever på 6 trinn?» og jeg har ved hjelp av denne problemstillingen funnet disse to forskningsspørsmålene: * Hvilke misoppfatninger finnes hos en gruppe elever på 6 trinn og hvordan kommer de frem? * Finnes det en sammenheng mellom misoppfatningene? Studien er en kvalitativ studie, der intervju med oppgavesett er brukt som metode for datainnsamling. Datamateriale består av ni elever med åtte lydopptak og ni oppgavesett. Datamateriale inkluderer også mine egne notater fra intervjuene med elevene. Alle elevene som var med i studien min går i 6. trinn. Hensikten med intervjuet var å få en bedre innsikt i hvordan elevene tenker og hvordan de har komt frem til besvarelsene sine. De fire misoppfatningene jeg har hatt fokus på i studien er «nevner representerer antall deler, uavhengig av størrelse», «differansen mellom teller og nevner avgjør størrelsen til en brøk», «jo større nevner (eller teller), jo større brøk» og «teller (eller nevner) er et isolert tall». Funnene i studien har vist at misoppfatninger i overganger mellom representasjoner i brøk er til stede hos elever på 6. trinn. Datamaterialet er analysert basert på forskningsspørsmålene, og her kommer det frem at alle de fire misoppfatningene som jeg hadde fokus på går igjen. Hos de ni elevene jeg hadde med i studien viste alle elevene tegn på minst en misoppfatning. Studien viser også til at enkelte misoppfatninger er mer vanlige enn andre, og at det er forskjellig fra ulike studier hvilke misoppfatninger som er mest utbredt.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleHva karakteriserer misoppfatninger knyttet til overganger mellom brøkrepresentasjoner hos en gruppe elever på 6. trinn?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel