Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBaskår, Ellen
dc.contributor.advisorFurulund, Ragnhild
dc.contributor.authorLoughran, Karin Elisabeth
dc.date.accessioned2023-11-28T17:41:24Z
dc.date.available2023-11-28T17:41:24Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.usn:wiseflow:6930325:55813562
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3105103
dc.description.abstractKonteksten for denne masteravhanlingen handler om formlære i KDA (Kunst, design og arkitektur) i videregående skole. Intensjonen med undersøkelsen har vært å frembringe kunnskap om å utforske hvordan to- og tredimensjonale former kan fungere sammen for å oppnå et helhetlig design. Forskningen vil være relevant for lærere og elever i KDA. Når elevene jobber i design- og arkitektur prosjekter, beveger de seg mellom både todimensjonale og tredimensjonale representasjoner. Disse kan være skissetegninger, tekniske tegninger, grafikk/grafisk design mm. som todimensjonale produkter, og modeller eller prototyper som tredimensjonale produkter. Egne erfaringer fra undervisningen har vist at i oppgaver hvor elevene jobber med to- og tredimensjonale former i samme oppgave, skaper ekstra utfordringer hos flere elever. Med en praktisk og visuell tilnærming til dette problemområdet, har elevene fått eksperimentere med former mellom disse to representasjonene i et designprosjekt. I denne avhandlingen fikk elevene i oppgave å lage ett tredimensjonalt produkt i en arkitektonisk modell eller en prototype til et design. Det tredimensjonale produktet skulle deretter overføres til et todimensjonalt bilde. Disse to produktene skulle visuelt høre sammen og oppleves som en helhet - et helhetlig design. Gennom et casestudie har jeg samlet inn flere datakilder i håp om å kunne finne en måte å undervise dette på, slik at elevene mestrer denne utfordringen. Datakildene i casestudiet har vært eget skapende arbeid, observasjon av en klasse med vg3 elever i arbeid med et designprosjekt, samt intervju av fem elever i etterkant av prosjektet. Underveis i hele masteren har jeg også søkt etter støttende litteratur til mitt problemområde. Som formgivere ønsker jeg at elevene skal kunne benytte seg av en faglig verktøykasse de kan ta med seg inn i sitt skapende arbeid. Jeg håper gjennom denne undersøkelsen at de har funnet noen verktøy de kan ta med videre i fremtidige designarbeid.
dc.description.abstractThe context for this master's thesis is about teaching form in KDA (Art, design and architecture) in upper secondary school. The intention of the research has been to generate knowledge about exploring how two- and three-dimensional forms can work together to achieve a holistic design. The research will be relevant for teachers and students in KDA. When students work in design and architecture projects, they move between both two-dimensional and three-dimensional representations. These can be sketch drawings, technical drawings, graphics/graphic design etc. as two-dimensional products, and models or prototypes as three-dimensional products. My own experiences from teaching have shown that work where students work with two- and three-dimensional shapes in the same task creates additional challenges for several students. With a practical and visual approach to this problem area, students were given experiments with shapes between these two representations in a design project. In this thesis, the students were given the task of creating a three-dimensional product in an architectural model or a prototype for a design. The three-dimensional product was then to be transferred to a two-dimensional image. These two products should visually fit together and be experienced as a whole - a holistic design. Through a case study, I have collected several data sources in the hope of being able to find a way to teach this, so that the students master this challenge. The data sources in the case study have been my own creative work, observation of a class of grade 3 pupils working on a design project, as well as interviews with five pupils after the project. Throughout the master's, I have also searched for supporting literature for my problem area. As designers, I want the students to be able to use a professional toolbox that they can take with them into their creative work. Through this research, I hope that they have found some tools that can be used in future design work.
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleEnhetlig ... helhetlig design?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel