dc.contributor.author | Skaug, Eli-Anne | |
dc.contributor.author | Røssland, Anneline | |
dc.contributor.author | Lyberg, Anne Marit | |
dc.contributor.author | Raustøl, Anne | |
dc.contributor.author | Helgesen, Ann Karin | |
dc.date.accessioned | 2023-10-24T08:58:59Z | |
dc.date.available | 2023-10-24T08:58:59Z | |
dc.date.created | 2023-08-30T14:34:03Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.citation | Skaug, E.-A., Røssland, A. ., Lyberg, A., Raustøl, A., & Helgesen, A. K. (2023). Kombinerte stillinger kan fremme samarbeid mellom sykepleierutdanning og praksisfelt: Erfaringer fra et prosjekt ved praksisstudier i sykehjem. Nordisk tidsskrift for helseforskning, 19(2), 1-17. | en_US |
dc.identifier.issn | 1504-3614 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3098282 | |
dc.description.abstract | Samarbeid mellom utdanningsinstitusjon og praksisfelt er av betydning for studentens læring i praksisstudier. Denne studien er en del av et større prosjekt hvor et overordnet mål er å styrke samarbeidet mellom utdanningsinstitusjon og praksisfelt blant annet ved bruk av kombinerte stillinger. Hensikt med delstudien er å utforske erfaringene lærere og sykepleiere høstet i kombinert stilling. Data er innhentet våren 2021 ved fokusgruppeintervju og analysert ved hjelp av konvensjonell innholdsanalyse jf. Hsieh & Shannon (2005). Resultatene viser at kombinerte stillinger ga et positivt fellesskap om veiledning, basert på utvidet forståelse for hverandres roller, og fremmet samarbeidet mellom utdanningsinstitusjon og praksisfelt. Usikkerhet i begynnelsen av praksisperioden på hva rollene skulle fylles med gikk seg til underveis. Studien ble gjennomført under covid 19-pandemien, noe som påvirket samarbeidet og samarbeidsformene. Sentralt for et vellykket resultat er forankring av stillingene på alle nivå i begge organisasjoner. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.title | Kombinerte stillinger kan fremme samarbeid mellom sykepleierutdanning og praksisfelt | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.rights.holder | © Forfattere(n). | en_US |
dc.source.pagenumber | 1-17 | en_US |
dc.source.volume | 19 | en_US |
dc.source.journal | Nordisk tidsskrift for helseforskning | en_US |
dc.source.issue | 2 | en_US |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.7557/14.6754 | |
dc.identifier.cristin | 2171050 | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |