Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBergsager, Heidi Regine
dc.contributor.authorSkjennum, Cicilie
dc.date.accessioned2023-09-26T16:41:18Z
dc.date.available2023-09-26T16:41:18Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.usn:wiseflow:6863270:54993714
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3092139
dc.description.abstractTema for denne studien er å undersøke hvordan skolens ledelse jobber med læringsmiljøet i sin organisasjon. Studien vektlegger hva skoleledere og lærere trekker frem som viktig for å få et godt læringsmiljø. Ved hjelp av de gjennomgående kategoriene i studien; skoleledelsens rolle, læringsmiljøet, relasjoner og klasseledelse, samt skoleutvikling får jeg et innblikk i mine informanters tanker og erfaringer. Fokus i studien er skolens ledere, og deres rolle som ledere av personalets og elevens læring og utvikling. Formålet med studien er å undersøke hvordan skoleledelsen legger til rette for, og utvikler, et godt læringsmiljø. Studiens problemstilling er: Hvordan kan skoleledelsen legge til rette for et godt læringsmiljø i organisasjonen? Denne studien er kvalitativ og har til hensikt å undersøke skoleledere og læreres erfaringer av fenomenet skoleledelsens tilrettelegging av læringsmiljøet. Studiens data er innhentet gjennom et semistrukturert intervju med skoleledere og et fokusgruppeintervju med lærere. Informantene har bakgrunn fra forskjellige skoler og forskjellige trinn i grunnskolen. Gjennom studien er det en fenomenologisk og hermeneutisk tilnærming til datainnhentingen og analysen. Informantene i studien er samstemte om at læringsmiljøet er grunnleggende for alt vi jobber med i skolen, og at skolelederne har den viktigste rollen i dette arbeidet. Samtlige informanter fremhever viktigheten av å ha en skolekultur hvor ledelsen er synlig og tilstede. Studien viser at det har stor betydning for læringsmiljøet at skoleledelsen går foran som gode rollemodeller. En annen faktor som fremheves av informantene er hvilket menneskesyn man har, og hvordan man behandler andre. Informantene påpeker at menneskesynet viser seg gjennom måten man skaper relasjoner til andre, og hvordan man er som leder. Informantene trekker frem viktigheten av å bruke tid på relasjoner både ute i skolen og ut mot personalet. De påpeker også at det miljøet som er i klasserommene og blant personalet preger skolens læringsmiljø. I tillegg ser det ut til at det å lære og utvikle seg sammen, for å få et enda bedre læringsmiljø, har stor betydning for både skoleleder og lærere. Samtidig sier informantene at det er utfordringer tilknyttet læring og utvikling som går på tidsbruk og prioriteringer, og det å få alle med seg. Funnene i studien peker mot skoleledere som ønsker å legge til rette for et godt læringsmiljø i organisasjonen, men at utfordringer som tid, prioriteringer og motstand i personalet vanskeliggjør noe av arbeidet.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleSkoleledelsen og læringsmiljøet
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel