dc.contributor.advisor | Gabrielsen, Anja | |
dc.contributor.author | Dybwik, Kjersti Sjømæling | |
dc.date.accessioned | 2023-08-30T16:42:12Z | |
dc.date.available | 2023-08-30T16:42:12Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier | no.usn:wiseflow:6794193:55229872 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3086488 | |
dc.description.abstract | Bærekraftig utvikling får stadig større oppmerksomhet, både i samfunnet generelt og i utdanning. LK20 sin fagfornyelse innebærer at bærekraftig utvikling skal trekkes inn i fag og fokuseres på som et sentralt tverrfaglig tema. Kompetanse og erfaring om hvordan skolen kan gi elever kunnskap, ferdigheter og holdninger i temaet bærekraft er derfor viktig, og denne masterstudien har som formål å undersøke hvordan skolehagen kan være et bidrag til utdanning for bærekraftig utvikling. Studiens problemstilling er: Hvordan kan skolehage brukes som en læringsarena i naturfag for å bidra til at elever utvikler handlingskompetanse for en bærekraftig fremtid? Dette har blitt undersøkt gjennom de tre forskningsspørsmålene:
* Hvordan planlegger lærere undervisning med skolehagen som læringsarena?
* Hvordan kan skolehagen brukes som en læringsarena i naturfag?
* Hvordan legger lærere opp til utdanning for bærekraftig utvikling i undervisning i skolehagen?
Målet med studien er å undersøke hvordan lærere reflekterer over skolehagen som en læringsarena både tverrfaglig og i naturfag, og hvordan de ser for seg at den kan brukes i utdanning for bærekraftig utvikling. For å undersøke dette har jeg samlet empiri ved å intervjue tre lærere med undervisningskompetanse i naturfag og erfaring med bruk av skolehage i undervisning. Gjennomføringen av intervjuene har en kvalitativ semistrukturert tilnærming, og det ble sett på som viktig å få fram lærernes subjektive erfaringer og perspektiver for å svare på problemstillingen. Gjennom en tematisk analyse har datamaterialet blitt analysert for å se etter sammenhenger mellom ulike læreres erfaringer, opplevelser og tolkninger knyttet til bruk av skolehage i undervisning. | |
dc.description.abstract | | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | University of South-Eastern Norway | |
dc.title | Skolehagens fremtid som læringsarena i undervisning for bærekraftig utvikling | |
dc.type | Master thesis | |