Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSlabikowska, Hanna
dc.contributor.authorJenssen, Hedda Maria Haglo
dc.date.accessioned2023-08-30T16:41:47Z
dc.date.available2023-08-30T16:41:47Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.usn:wiseflow:6794131:55096858
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3086475
dc.description.abstractDenne masterstudien handler om elever med stort læringspotensial. Studien baserer seg på lærernes perspektiv i form av hvilke utfordringer og tilpasninger de erfarer og gjør i klasserommet. Lærernes tolkninger av begrepet elever med stort læringspotensial blir også en del av denne masterstudien. Problemstillingen for masteroppgaven er derav; Utfordringer med elever med stort læringspotensial på småtrinnet. Masteroppgaven har et utvalg informanter på fem stykker. Det ble gjort kvalitative intervjuer med hver og en av dem. Da ble de intervjuet om tolkningen de har av begrepet elever med stort læringspotensial, hvilke utfordringer de føler på i møte med elevgruppen og hvordan de tilrettelegger for utfordringene. Studiens teoretiske rammeverk er bestående av modellen til Mönks og Ypenburg (2008, s. 31) som kalles for Flerfaktormodellen. Flerfaktormodellen deles inn i to deler, personlighetsfaktorene som er inspirert av Renzulli (2012, s. 152) sin modell som heter The Three-Ring Conception of Giftedness (NOU 2016: 14, s. 46). Den andre delen av Flerfaktormodellen er de sosiale områdene (Mönks & Ypenburg, 2008, s. 31). Siste del av det teoretiske rammeverket for studien er de tre tilpasningsmetodene som brukes i skolen for elever med stort læringspotensial (NOU 2016: 14, s. 68). Det teoretiske rammeverket har også vært med på å analysere resultatene som ble hentet fram i intervjuene med de fem informantene. De endelige tankene for denne masterstudien er at de informantene som er studiens utvalg, er at i skolen er det behov for mer kunnskap om elever med stort læringspotensial. Lærerne føler på utfordringer når det gjelder å tilrettelegge til det mangfoldet av elever i et klasserom, i tillegg til å utfordringer i møte med elever med stort læringspotensial som en elevgruppe. For å tilrettelegge viser informantene tegn til å bruke berikelse som den foretrekkende tilpasningsmetode i klasserommet.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleUtfordringer i møte med elever med stort læringspotensial på småtrinnet: En intervjustudie om læreres opplevelser med elever med stort læringspotensial i matematikk
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel