Show simple item record

dc.contributor.advisorHofmann, Andrea
dc.contributor.authorGulliksen, Christine Madeleine Moe
dc.date.accessioned2023-08-14T16:41:23Z
dc.date.available2023-08-14T16:41:23Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.usn:wiseflow:6834698:54616329
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3083931
dc.description.abstractI denne kvalitative studien på utforskende matematikk og grunnleggende ferdigheter forsøkes det å belyse problemstillingen: Hvordan blir de grunnleggende ferdighetene fra læreplanen, som omhandler skriftlighet, muntlighet og lesing, inkludert i matematikkfaget når elevene arbeider utforskende i faget. Fokus når det kommer til grunnleggende ferdigheter i matematikktimer ligger ofte på regning og at elevene skal løse oppgaver. Jeg er interessert i å finne ut hvordan elevene får praktisert skriving, muntlighet og lesing, når de arbeider med faget matematikk med utforskende aktiviteter. En annen ting jeg har vært interessert i å se på i denne oppgaven, er hvordan utforskende undervisning fremmer en relasjonell forståelse i matematikken. Vi finner utforskning som en del av kjerneelementene i læreplanen fra 2020, det er også et stort fokus på de grunnleggende ferdighetene i denne læreplanen. For å besvare problemstillingen har jeg brukt observasjonsstudier. Jeg har samlet inn datamateriale fra lærerens praksis i klasserommet når hen arbeider med utforskende matematikk. Det teoretiske grunnlaget for utforskende matematikk i denne oppgaven, stammer fra Ole Skovsmose sin definisjon av utforskende matematikk i hans artikkel «Landscape of investigation». Representasjoner er nødvendig for å kunne skrive, snakke og lese i matematikken. Teori om ulike representasjoner er derfor med i teoridelen for å kunne drøfte de tre grunnleggende ferdighetene skriving, muntlighet og lesing i matematikk. Inkludert i det teoretiske rammeverket finner vi også teori om de utvalgte grunnleggende ferdighetene og teori om relasjonell og instrumentell forståelse i matematikk. Dette brukes for å belyse problemstillingen og besvare forskningsspørsmålene i oppgaven. Gjennom analyseprosessen utarbeidet jeg to kategorier; relasjonell forståelse og grunnleggende ferdigheter med de tre tilhørende kodene skriving, muntlighet og lesing. Utforskende matematikkundervisning var ut fra mine observasjoner i stor grad preget av matematiske samtaler. Det var stor bruk av samtaletrekk fra lærer i klasseromsdiskusjoner, videre var det mye bruk av drøfting og deling av strategier mellom elevene. Strategier ble forklart både skriftlig og muntlig, elevene brukte ulike representasjoner for å løse oppgavene. Oppgaver med tekst og tolkning av representasjoner var mye i bruk, her måtte elevene plukke ut informasjon for å forstå helheten. Funn fra analysen viser at grunnleggende ferdigheter som skriftlighet, muntlighet og lesing i stor grad er involvert i utforskende matematikkundervisning.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleUtforskende matematikk - å kunne skrive, lese og diskutere i utforskende undervisning
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record