Læreplan i endring - er det plass til sosiale medier?
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3082755Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Sosiale medier spiller en stadig viktigere rolle i skoleundervisningen, og fremtiden ser lovende ut for bruken av disse plattformene i klasserommet. Som forsker har du valgt å anvende aksjonsforskning for å konstruere et undervisningsopplegg med elevene, med fokus på å utvikle dem til gode digitale medborgere. Funn fra forskningen indikerer at det er mulig å skape et lærerikt opplegg som oppfyller dette målet.
I dagens samfunn er sosiale medier blitt en integrert del av livene til elevene. De bruker disse plattformene til å kommunisere, dele innhold og engasjere seg med andre. Ved å inkludere sosiale medier i undervisningen kan man utnytte den naturlige interessen og engasjementet elevene allerede har for disse verktøyene. Dette åpner opp for nye muligheter for læring, samarbeid og kreativitet.
Gjennom aksjonsforskning så har vi sammen med elevene deltatt i en intervensjon som videre skal skape en interesse hos elevene til å konstruere et undervisningsopplegg. Målet med undervisningsopplegget er å gjøre elevene til gode digitale medborgere. Dette innebærer å gi dem kunnskap, ferdigheter og bevissthet om hvordan de skal bruke sosiale medier på en ansvarlig og etisk måte. Gjennom forskningen har du funnet ut at det er mulig å konstruere et opplegg som oppfyller dette målet.
I en stadig mer digitalisert verden er det avgjørende å forberede elevene på å være ansvarlige og bevisste brukere av sosiale medier. Ditt forskningsprosjekt bidrar til å forme fremtiden for skoleundervisningen ved å integrere sosiale medier og fremme elevenes digitale medborgerskap.