dc.description.abstract | Dette masterprosjektet har en formell tilknytning til masteremnet begynneropplæring og omhandler opplæringstilbudet til barn ved barnehagens siste år og første år på skolen. Forskningen undersøker fenomenet lek i sammenheng med læring og danning. Bruk av lek i småskolen viser seg å være sparsom, og det etterspørres mer kunnskap om lek og barns utvikling for å fremme en lekbasert pedagogikk. Forskning viser at kontinuitet mellom barnehage og skole er viktig for å sikre motivasjon og lyst til å lære, og at skolen derfor må fungere som en fortsettelse av barnehagens praksis i begynneropplæringen.
Masterprosjektet har til hensikt å fremskaffe kunnskap om hvordan lek kan utvikle læring og danning, og samtidig sørge for kontinuitet i overgangen fra barnehage til skole.
Studien har en fenomenologisk og sosiokulturell tilnærming. For å besvare problemstillingen er det benyttet et kvalitativt forskningsdesign med intervju som metode. Informantene som deltok i denne studien inkluderte barnehagepedagoger, lærere, og elever fra 1.trinn. Datamaterialet ble analysert i henhold til Lindseth og Nordbergs fenomenologisk hermeneutiske analysemetode.
Funnene fra denne studien indikerer at pedagoger i barnehage og skole har lignende holdning til barnas lek. Samtidig fremkommer det ulik praksis i forbindelse med læring og danning gjennom lekens virksomhet. Forskningen viser at barnehagen tar utgangspunkt i barns interesser og initiativ til læring og danning, mens skolen i større grad er målorientert i sin lekende praksis. Likevel indikerer funnene at leken utvikler læring og danning på samme felt i begge institusjoner, men på ulike premisser. Forskning viser brudd på kontinuitet i overgangen fra barnehage til skole, og justering i dagens lekende praksis vil mulig kunne sørge for større grad av motivasjon og lærelyst, og samtidig sørge for skolens utdanning- og danningsoppdrag.
For videre forskning kunne det vært interessant å undersøke hvilken kunnskap nyutdannede og studenter ved lærerutdanningen sitter med angående fenomenet lek og dens forbindelse til læring ettersom tema er mye omtalt i nyere tid. Samtidig kunne et tilfeldig utvalg og forskning gjennom en annen metode gitt andre utslag enn vist gjennom denne studien. Slik forskning kunne mulig tilført ytterligere kunnskap på feltet. | |