Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKjær, Lene Joensen
dc.contributor.advisorWeiss, Michael
dc.contributor.authorSunnset, Vanessa Denise Beveridge
dc.date.accessioned2023-08-05T16:41:32Z
dc.date.available2023-08-05T16:41:32Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.usn:wiseflow:6794095:54967378
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3082745
dc.description.abstractDette masterprosjektet har en formell tilknytning til masteremnet begynneropplæring og omhandler opplæringstilbudet til barn ved barnehagens siste år og første år på skolen. Forskningen undersøker fenomenet lek i sammenheng med læring og danning. Bruk av lek i småskolen viser seg å være sparsom, og det etterspørres mer kunnskap om lek og barns utvikling for å fremme en lekbasert pedagogikk. Forskning viser at kontinuitet mellom barnehage og skole er viktig for å sikre motivasjon og lyst til å lære, og at skolen derfor må fungere som en fortsettelse av barnehagens praksis i begynneropplæringen. Masterprosjektet har til hensikt å fremskaffe kunnskap om hvordan lek kan utvikle læring og danning, og samtidig sørge for kontinuitet i overgangen fra barnehage til skole. Studien har en fenomenologisk og sosiokulturell tilnærming. For å besvare problemstillingen er det benyttet et kvalitativt forskningsdesign med intervju som metode. Informantene som deltok i denne studien inkluderte barnehagepedagoger, lærere, og elever fra 1.trinn. Datamaterialet ble analysert i henhold til Lindseth og Nordbergs fenomenologisk hermeneutiske analysemetode. Funnene fra denne studien indikerer at pedagoger i barnehage og skole har lignende holdning til barnas lek. Samtidig fremkommer det ulik praksis i forbindelse med læring og danning gjennom lekens virksomhet. Forskningen viser at barnehagen tar utgangspunkt i barns interesser og initiativ til læring og danning, mens skolen i større grad er målorientert i sin lekende praksis. Likevel indikerer funnene at leken utvikler læring og danning på samme felt i begge institusjoner, men på ulike premisser. Forskning viser brudd på kontinuitet i overgangen fra barnehage til skole, og justering i dagens lekende praksis vil mulig kunne sørge for større grad av motivasjon og lærelyst, og samtidig sørge for skolens utdanning- og danningsoppdrag. For videre forskning kunne det vært interessant å undersøke hvilken kunnskap nyutdannede og studenter ved lærerutdanningen sitter med angående fenomenet lek og dens forbindelse til læring ettersom tema er mye omtalt i nyere tid. Samtidig kunne et tilfeldig utvalg og forskning gjennom en annen metode gitt andre utslag enn vist gjennom denne studien. Slik forskning kunne mulig tilført ytterligere kunnskap på feltet.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleLæring og danning gjennom lek - fra barnehage til skole
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel