Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorNordberg, Kari Hernæs
dc.contributor.authorSkoglund, Mina Klausen
dc.contributor.authorKjellevoll, Alexandra
dc.date.accessioned2023-08-05T16:41:27Z
dc.date.available2023-08-05T16:41:27Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.usn:wiseflow:6794179:55105130
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3082742
dc.description.abstractDenne mastergradsavhandlingen vil ta for seg samarbeid mellom lærere og helsesykepleiere når det gjelder seksualitetsundervisningen på barneskolen, med hovedvekt på mellomtrinnet. Formålet var å få mer innsikt i, og bedre forståelse rundt samarbeidet mellom lærere og helsesykepleiere under planlegging og fordelingen av seksualitetsundervisningen, og få frem informantenes erfaringer og opplevelser rundt samarbeidet. Dette ser vi i lys av danningsoppdraget, det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring og kjerneelementet i samfunnsfag identitetsutvikling og fellesskap. Vårt datamateriale består av fire kvalitative dybdeintervjuer med to lærere og to helsesykepleiere, som danner grunnlaget for oppgavens analyser og resultater. Vi gjorde tre hovedfunn, og det første hovedfunnet vårt gikk ut på at informantene våre hadde ulik begrepsforståelse. En mulig grunn kan være at de er to ulike profesjoner, med ulik utdannelse og fagbakgrunn. Det kom frem at seksualitetsundervisningen blir sett på som et sensitivt tema, og at bedre tilbud om kontinuerlig kompetanseheving kan styrke seksualitetsundervisningen. Vårt andre hovedfunn var at seksualitetsundervisningen har mye å gjøre med skolens danningsoppdrag og det tverrfaglige tema folkehelse og livsmestring. Det kom frem at alle informantene våre synes undervisningen var viktig, fordi det er en stor del av å være et menneske, som vi knytter til kjerneelement i samfunnsfag identitetsutvikling og fellesskap. Det tredje hovedfunnet vårt gikk ut på at alle informantene erfarte og opplevde ulike samarbeid med den andre profesjonen om seksualitetsundervisningen, og at det er flere faktorer som spiller inn på hvordan samarbeidet blir. Resultatet av forskningen vår gir indikasjoner på at det er potensial for forbedring rundt samarbeidet. I oppgaven vår kommer det frem at det derfor kan være behov for bedre rammer i form av; skolens organisering, tydelig rollefordeling, felles målsetting og gode relasjoner. I tillegg kan det antas at begrepsforståelse, utdannelse og kursing for å holde seg oppdatert i samfunnet har noe å si for samarbeidet om seksualitetsundervisningen
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleSeksualitetsundervisning og tverrfaglig samarbeid
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel