dc.description.abstract | De overordnede temaene i denne masteroppgaven er sårbarhet, livsmestring og redsel i hjemmet. Temaene studeres og analyseres i bildebøkene Akvarium (2014) og Dragen (2018) av Gro Dahle og
Svein Nyhus. Studien tar for seg følgende problemstilling: Hvordan kan man tolke bildebøkene Akvarium og Dragen av Gro Dahle og Svein Nyhus i lys av begrepet «livsmestring» i Kunnskapsløftet 2020? I tillegg undersøkes forskningsspørsmålene: Hvordan legges det sårbare temaet, «redsel i hjemmet», frem i de to multimodale tekstene? På hvilken måte kan de to bildebøkene invitere til arbeid med emosjonell literacy og livsmestring i klasserommet?
Studien legger vekt på bildebøkenes tabubelagte temaer, som omhandler psykisk syke mødre og barn med omsorgssvikt. Temaene er interessante og viktige, og skrives frem som en inngang til det
tverrfaglige tema folkehelse og livsmestring i Kunnskapsløftet 2020. Forskningsmetoden er kvalitativ, der jeg gjør en komparativ bildebokanalyse av bildebøkene Akvarium og Dragen. I en
mindre del belyser jeg også potensielle didaktiske muligheter med bøkene i klasserommet med elever i begynneropplæringen. Bildebok-, sårbarhets-, multimodal-, og fantastiskteori er brukt sammen med analysekategoriene for å besvare forskningsspørsmålene.
Analysen viser usikre, redde jentekarakterer, som med iboende livsmot søker hjelp og støtte i moderlige omsorgspersoner. Det har jeg kommet frem til ved hjelp av de tre tematiske inngangene: Den dyriske moren, barns primære behov og livsmot og den moderlige hjelperen. De tematiske inngangene gjør det lettere å se hvordan bøkene kan presenteres, leses og arbeides med i klasserommet sammen med de yngste elevene. Sett i lys av Kunnskapsløftet 2020 og teorien, er
bildebøkene og det skjønnlitterære uttrykket en inngang, som kan bidra til elevenes identitetsutvikling, livsvalg og psykisk helse. | |