Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSvendsen, Siv
dc.contributor.authorMelås, Emilie
dc.contributor.authorOva, Gunhild Lunde
dc.date.accessioned2023-08-04T16:41:26Z
dc.date.available2023-08-04T16:41:26Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.usn:wiseflow:6794095:55089340
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3082695
dc.description.abstractDenne masteroppgaven er en kvalitativ studie om motivasjon i matematikk sett gjennom et elevperspektiv. Motivasjon er et vidt begrep som kan være vanskelig å observere, men det er vesentlig for god læring. Kleven og Hjardemaal (2018, s. 31-32) påpeker at motivasjon kan være et vanskelig begrep å forske på. Vi valgte å operasjonalisere begrepet for å forsøke å få et innblikk i hva som så ut til å motivere de utvalgte elevene. Prosjektets problemstilling er følgende: Hvilke arbeidsformer virker til å motivere en 3.klasse i matematikkundervisningen? Forskningsspørsmålene er: Hvilke erfaringer gir barna uttrykk for å ha i matematikk? og hva synes å motivere elevene mest i matematikk? Formålet med studien var å få et dypere innblikk i hvordan vi som nyutdannede lærere kan bidra med å styrke begynneropplæringen i matematikk gjennom motivasjonen til elevene. Ved å forske gjennom et elevperspektiv gir studien en dypere forståelse av hva elevene syns er gøy i faget, samt hvilke arbeidsformer som stimulerer deres motivasjon. For å adressere problemstillingen er det gjennomført en kvalitativ studie med fokusgruppeintervjuer i kombinasjon med stimulusmaterialer. Når barn er informanter er det som oftest intervju og observasjoner som benyttes (Einarsdóttir, 2007, s. 199). I prosjektet ble intervju brukt som metode med hensikten om å komme så tett på barnas tanker og meninger som mulig. Elleve elever deltok i prosjektet. De tok først bilder av det de forbandt med matematikkundervisning. Et utvalg av disse bildene ble i neste sekvens brukt som stimulusmaterialer i fokusgruppeintervjuer med elevene. Hensikten med bildene var å støtte og trygge elevene i intervjukonteksten. Metoden er inspirert av den multimetodiske tilnærmingen mosaic approach (Clark, 2001; 2010b; 2017). Med bakgrunn i at begrepet motivasjon er vanskelig å observere valgte vi å fokusere på hvilke arbeidsformer elevene trakk frem som gøy å gjøre i matematikkundervisningen. Teorigrunnlaget i masteroppgaven bygger på Ryan og Deci (2000) sin litteratur knyttet til motivasjon. Indre og ytre motivasjon er to retninger innenfor motivasjonsbegrepet. Selvbestemmelsesteorien av Ryan og Deci (2017) og begrepet self – efficacy som er utarbeidet av Bandura (1997), vil også ha sentrale roller i teorien. Resultatene fra studien viser at elevene likte varierte arbeidsformer i matematikkundervisningen. Det var også variasjon i hva de individuelle elevene ble motivert av. På tross av stor variasjon i datasettet var det også enkelte arbeidsformer som ble hyppigere nevnt, blant annet iPad, matematikkboka og aktiviteten “rygg mot rygg”. Nøkkelord: motivasjon, selvbestemmelsesteori, self-efficacy, mestringsforventning, matematikk, begynneropplæring.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.title"...jeg elsker matteboka, jeg... vi hadde matteboka akkurat også gjorde man så mange sider og jeg syns det var så gøy!"
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel