Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHogsnes, Hilde Dehnæs
dc.contributor.authorRasmussen, Karoline Emilie Skotterud
dc.contributor.authorEikesdal, Heidi Bang
dc.date.accessioned2023-07-30T16:41:23Z
dc.date.available2023-07-30T16:41:23Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.usn:wiseflow:6794095:54844642
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3081870
dc.description.abstractGjennom lek vil barn utfolde seg kreativt og utforske verden og sider ved seg selv og andre (Udir, 2021, s. 2). Verdier som mestring, glede og humor, følelse av fellesskap og å høre til, samt medvirkning, er verdier som kan komme godt til syne gjennom leken. I denne masteroppgaven er det den frie leken i friminutt, der barn leker på eget initiativ og selv bestemmer hva og hvem de skal leke med, som blir løftet fram. Masteroppgaven belyser også emner som vennskap, friminutt, uteområde, relasjonskompetanse og de ansattes rolle. Elevenes stemme var noe vi ønsket å formidle gjennom vår studie, hvor det var elevenes erfaringer med lek i friminuttet vi anså som viktig. Ved å undersøke den frie leken i friminuttet, ønsket vi å få belyst denne problemstillingen; “Hvordan kan leken i skolens friminutt støtte elevenes relasjonsbygging på 1.trinn?” Problemstillingen vil bli belyst via empiri innhentet fra elever og lærere ved en skole gjennom kvalitativ forskning og teori. Noen sentrale funn i denne avhandlingen er: Elevene i denne masteroppgaven erfarte at leken kun foregikk i friminutt og vennskap ble nært knyttet opp til leken. I den frie leken, var det rolleleken som tok størst plass i friminuttet for førstetrinnselevene. Alle elevene vi intervjuet så på snøborgen, et stort åpent område, som en viktig plass for leken, fordi det innbydde til kreativitet og rollelek. Lærerne opplevde at regler kunne bidra til et begrenset aktivitetsmønster, som igjen ga et begrenset handlingsrom for elevenes frie lek. Et annet sentralt funn handlet om å gi elevene tid og rom for å komme inn i lek, og et tiltak som å forlenge friminutt for de yngste elevene, kunne bidra til dette. De ansattes rolle vil hele tiden kunne endre seg, alt etter hvilken situasjon de observerer. Det viktigste for elevene er ansatte som er til stede og som hjelper til ved behov. Til slutt kom det også frem at lek i friminuttet alene ikke er nok for å skape gode relasjoner mellom elevene. Den frie leken for de yngste elevene i skolen er viktig. Det er her de får utfolde seg, samtidig som de får trent på sosiale ferdigheter, i lag med sine klassevenner. Å legge til rette for et lengre friminutt, innføre uteskole med fokus på frilek og gjøre tiltak for å utvikle flere relasjoner innad i klassen, kan bidra til at den frie leken støtter opp om relasjonsbyggingen. For at leken skal kunne støtte relasjonsbyggingen, er det også behov for ansatte som er til stede, og som kan hjelpe til i situasjoner der det er behov.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleFriminutt - en arena for relasjonsbygging?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel