Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLaugerud, Stein
dc.contributor.authorJohnsen, Luanna Penna
dc.date.accessioned2023-07-27T16:41:30Z
dc.date.available2023-07-27T16:41:30Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.usn:wiseflow:6794095:55162095
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3081687
dc.description.abstractDenne studien handler om skole-hjem samarbeid og betydningen det har for etablering av et trygt og godt læringsmiljø i barns første skoleår. Et godt samarbeid mellom skolen og hjemmet vil være sterkt knyttet til forventningene lærere og foreldre har til hverandre når det gjelder dette samarbeidet. Formålet med dette prosjektet er å avklare disse forventningene og finne ut hvordan lærere og foreldre vurderer forventningenes betydning for et effektivt samarbeid om barns læringsmiljø. For å oppnå dette formålet har jeg intervjuet fire lærere og fire foreldre av elever i første og andre trinn ved to skoler. Jeg analyserte og kategoriserte datamaterialet ved å gjennomføre en tematisk analyse. Hovedfunnene ble drøftet med utgangspunkt i Bronfenbrenners bioøkologiske teori, og ble delt i tre kategorier: kommunikasjon for å etablere gode relasjoner, positiv holdning til skolen, andre barn og andre foreldre og etablering av et godt klassemiljø. Resultatene viser at deltakerne har ganske like forventninger til hverandre, men at disse forventningene ikke alltid blir oppfylt. Det er når dette skjer at relasjonene mellom partene kan svekkes og samarbeidet blir minimalt. Hvis lærere og foreldre ikke klarer å samarbeide på en effektiv måte, vil dette kunne ha en negativ påvirkning på barns læringsmiljø, spesielt for elevene som trenger det mest. På samme måten som uoppfylte forventninger vil kunne føre til ineffektivt samarbeid, viser mine funn at når lærere og foreldre oppfyller hverandres forventninger vil dette føre til gode relasjoner og godt samarbeid mellom partene. Dette viser seg å ha positive resultater også for barnas læringsmiljø, som vil bli preget blant annet av trygghet og sosial tilhørighet.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleSkole-hjem samarbeid: En kvalitativ studie om læreres og foreldres forventninger til samarbeid om barns læringsmiljø
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel