Show simple item record

dc.contributor.advisorLindquist, Hein
dc.contributor.authorBakke, Gunhild Myrvang
dc.contributor.authorNaas, Emma Nikoline Silseth
dc.date.accessioned2023-07-27T16:41:28Z
dc.date.available2023-07-27T16:41:28Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.usn:wiseflow:6794095:54495535
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3081686
dc.description.abstractMed dette masterprosjektet ønsket vi å synliggjøre hvordan man kan sette sammen flerspråklighet og lek i forskning. I tillegg til at vi ønsket å se på lekens betydning for elevenes språkbruk gjennom sosial interaksjon med andre i begynneropplæring. Samtidig som vi ville belyse lekens funksjon for å fremme språklig aktivitet i klasserommet. I dette masterprosjektet har målet vært å se på flerspråklighet og lek sammen, hvor vi har undersøkt hvordan språkbruken til flerspråklige elever er i lekbasert undervisning. Vi har tatt utgangspunkt i en sosialkognitiv tilnærming og baserer prosjektet på teorier som Cummins sin kvadrantmodell, kodeveksling og veiledet lek. Cummins sin kvadrantmodell kan kort forklares som en modell hvor man kan plassere hvor kognitivt krevende/lite kognitivt krevende og hvor kontekstavhengig/uavhengig språkbruken til elevene er i lekbasert undervisning. I valg av forskningsmetode har vi tatt utgangspunkt i en kvalitativ tilnærming ved bruk av observasjon som metode for å skaffe funn som kan svare på problemstillingen og forskningsspørsmålene: På hvilken måte bruker flerspråklige elever språk i lekbasert undervisning? * Hvordan kan vi forstå elevenes språkbruk i lekbasert undervisning ved bruk av Cummins sin kvadrantmodell? * I hvilke situasjoner kommer kodeveksling til syne i lekbasert undervisning? Observasjonen gjennomførte vi i en førsteklasse som vi delte i to grupper, hvor vi som forskere gikk inn i hver våre observatørroller. Under observasjonen valgte vi at en var fullt deltakende observatør og en var ikke deltakende observatør. Vi valgte ut fire leker som vi skulle observere de to gruppene i, hvor observasjonene fant sted over fire dager. Hovedfunnet i oppgaven viser at plasseringen av lekene i Cummins sin kvadrantmodell ikke stemmer overens med hvordan elevenes samtalesekvenser ble analysert inn i modellen. Vi kunne se at elevene påvirker hverandres språkbruk, da gjennom imitasjon og kodeveksling. Analysen og diskusjonen viste at kodeveksling ble mer brukt i de lekene som hadde klare og tydelige rammer. I tillegg viste diskusjonen at majoritetsspråket var dominerende i alle leksituasjonene, men bruken av ulike lekbaserte aktiviteter ga rom for bruk av flere språk. Funnene fra prosjektet er med på å bygge videre på temaene, og vil være sentralt i videre arbeid i skolen, både som lærere og forskere.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleFlerspråklighet og lek i begynneropplæringen
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record