Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRagnhild Stakkeland.
dc.contributor.authorPedersen, Andrine Skarvang
dc.date.accessioned2023-07-26T16:41:32Z
dc.date.available2023-07-26T16:41:32Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.usn:wiseflow:6794175:55213148
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3081503
dc.description.abstractI denne master oppgaven har jeg belyst følgende problemstilling «hvordan opplever lærere skole-hjem samarbeidet?». Målet med oppgaven er å identifisere og beskrive lærerens opplevelse av samarbeidet med foreldrene samt hva slags betydning samarbeidet kan ha for elevene. Bakgrunnen for at jeg har valgt å skrive om dette temaet er fordi foreldrene er skolens viktigste samarbeidspartner. Viktigheten av skole-hjem samarbeidet blir stadfestet i opplæringsloven og nevnt i forskrift til rammeplan for grunnskoleutdanningen og den overordnede delen av læreplanen. En annen grunn til at jeg ønsket å skrive om dette temaet er fordi jeg syntes skole-hjem samarbeid er veldig spennende. Metoden som ble anvendt for å samle inn data var kvalitative forskningsintervju. Fem lærere på barneskolen ble intervjuet for å forsøke å belyse oppgavens problemstilling. Det innhentede datamaterialet ble deretter analysert. Datamaterialet ble så delt inn i temaer og kategorier som ble videre drøftet i lys av relevant teori. Resultatene fra studien viser at lærerne er opptatt av skole-hjem samarbeid og mener at samarbeidet er veldig betydningsfullt for elevene. Hovedfunn fra studien viser at samarbeidet mellom skole og hjem er betydningsfullt for elevenes læringsmiljø, adferd og sosiale og faglige utvikling. Grunnen til at samarbeidet er av betydning for elevene er at både foreldrene og lærerne vil få et bedre innblikk i hvem eleven er og hvordan de på best mulig måte kan hjelpe eleven ved å samarbeide med hverandre. Et annet tema som ble relevant for problemstillingen er utfordringer i skole-hjem samarbeidet. I denne delen fremkom det fire hovedgrunner til at det oppstår konflikter mellom skolen og hjemmet, disse er misforståelser, ulik oppfatning av barnet, mangel på tillit og foreldrenes negative erfaringer fra egen skolegang.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleBetydningen av skole-hjem samarbeid - Et lærerperspektiv.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel