Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorPasanha Gretta, Shanthi
dc.contributor.authorSolli, Silje
dc.date.accessioned2023-07-26T16:41:30Z
dc.date.available2023-07-26T16:41:30Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.usn:wiseflow:6794131:55204451
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3081502
dc.description.abstractSkolen er en arena for mer enn bare fag, det er en plass hvor mange vaner og holdninger er med på å skapes. Grunnlaget for bevegelse dannes i barne- og ungdomsårene (Helse- og omsorgsdepartementet, 2020, s. 10-11). Her mener jeg at skolen har en mulighet til å påvirke, og det ser man tydelig også i Fagfornyelsen med fokuset som har blitt lagt på helse der (Utdanningsdirektoratet, 2020). Det er mye fokus på at de yngre elevene i skolen skal bevege seg og leke seg til kunnskap, men når man kommer på mellomtrinnet kan det virke som at det ofte blir mye mindre lek og mye mer stillesitting. I denne oppgaven ønsket jeg derfor å undersøke om det er slik at fysisk aktiv læring kan ha noe å si for motivasjonen til elever på mellomtrinnet i matematikktimene, og sammenligne svarene til guttene og jentene for å se om det var noen forskjeller i opplevelsene. For å innhente empirien til prosjektet gjennomførte jeg seks undervisningsopplegg innenfor tema tid i to femteklasser. I noen undervisningsøkter valgte jeg fysiske aktiviteter, mens i andre undervisningsøkter valgte jeg den mer tradisjonelle metode. Hvor læreren først forklarer hva som skal gjøres, før elevene jobber med ulike oppgaver på hver sin pult. Den tradisjonelle metoden er nok den mest vanlig metoden å bruke i matematikkundervisning i det landsstrakte landet vårt etter min erfaring. Etter undervisningsøktene fikk elevene utdelt et spørreskjema hvor de skulle svare på fem ulike spørsmål knyttet opp mot økten. I tillegg valte jeg å observere elevene i undervisningsøktene. Ut ifra funnene som ble gjort er det lite som peker på at aktivitet er noe negativt, tvert om. Dette er liten studie, hvor innsamlingen av funn er gjort over et par uker. Likevel peker funnene som har blitt gjort i positiv retning, når det gjelder undervisningsøktene med aktivitet. Det var større variasjon i svarene hos guttene enn jentene, i forhold til om det var en rolig eller aktiv økt. Funnene jeg har gjort bekrefter funnene som er gjort i lignende forskning tidligere, at aktiviteter i undervisningen har en positiv effekt på motivasjonen hos elevene.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleFysisk aktivitet i matematikkundervisningen
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel