Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFrigstad, Trond
dc.contributor.authorKvesetmoen, Martine Ommundsen
dc.date.accessioned2023-07-22T16:41:53Z
dc.date.available2023-07-22T16:41:53Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.usn:wiseflow:6794095:54609513
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3080955
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractFagfornyelsen beskriver ulike prinsipper for skolens praksis og trekker blant annet frem sosial læring og utvikling. Alle elever har rett på tilpasset opplæring (Opplæringsloven, 1998, §1-3) og ut fra det må læreren legge til rette for at barna får mulighet til å utvikle seg både faglig og sosialt ut fra deres mestringsnivå. Sosial læring legger til grunn for at elevene skal få noe av læringen tilrettelagt for å kunne kommunisere fag med hverandre og diskutere ulike fenomener og løsningsmetoder hvor de kan utvide sin forståelse. I denne studien representerer samarbeid at elevene i 1.klasse skal se gleden ved å kunne hjelpe hverandre ved utfordrende oppgaver, diskutere hverandre sine løsningsmetoder og sammen skape et trygt og godt læringsmiljø hvor alle føler de er en del av et fellesskap. Dette må ses i sammenheng med faget matematikk som er et fag hvor kommunikasjon og drøfting er gode byggesteiner for en forståelse av faget. Derfor er studien forankret i samarbeid og matematikk. Det ble derfor interessant å undersøke elever i første klasse sin erfaring med samarbeid som læringsaktivitet og hvordan de håndterte dette i praksis. For å få et innblikk i elevenes tanker om samarbeid ble det gjennomført en kvalitativ datainnsamling som bestod av observasjon av selvlagd undervisningsopplegg etterfylt av fire intervjuer med elevene gruppevis. Intervjuene er med på å utfylle de observasjonene jeg har gjort i undervisningstimen. Valg av observasjon og intervju som metode ses i sammenheng med elevenes subjektive handlinger og ytringer. Funnene ses i lys av fire utarbeidede delkapitler som tar for seg ulike sider ved elevenes samarbeid og hva som er avgjørende for at de lærer noe gjennom samarbeid som læringsaktivitet. Elevene er klare på at de trenger å være flere elever sammen for å kunne utføre samarbeid. Funnene viser til at elevene syns det er gøy og lærerikt hvis de kan jobbe sammen med elevene på en leken og aktiviserende måte.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.title"Det kan ikke være null for å samarbeide"
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel