Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHasvik, Eirik
dc.contributor.authorHansen, Cecilie Bryhn
dc.date.accessioned2023-07-22T16:41:46Z
dc.date.available2023-07-22T16:41:46Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.usn:wiseflow:6794175:55101329
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3080948
dc.description.abstractGjennom en kvalitativ tekstanalyse av to bildebøker, undersøker jeg hvilke muligheter som finnes i skolens arbeid med hjelpe elevene til å sette ord på følelser, og utvikling av elevers følelseskompetanse. Formålet med studien er å undersøke bøkenes didaktiske potensial på småskoletrinnet. Med utgangspunkt i utvalgte oppslag, vil jeg reflektere rundt didaktiske tilnærminger i møte med bøkene som kan benyttes i småskolen, der følelseskompetanse og livsmestring er sentrale mål. Studien er forankret i teori knyttet til språk- og begrepsutvikling, følelseskompetanse og danning. Jeg har valgt å analysere Garmanns gate (2008) skrevet av Stian Hole, og Sommerfugler i magen (2019) skrevet av Svetlana Dudaitiene. Dette er bøker som byr på handlinger som innebærer noen av livets utfordringer og problemstillinger mange kan kjenne seg igjen i. Elementer som usikkerhet, etiske dilemmaer, frykt, tilhørighet, samt opplevelsen av ulike følelser på godt og vondt kommer tydelig frem. Sommerfugler i magen inneholder følelsesbegreper, og er godt egnet til begrepsutvikling og forståelse for hvordan følelser virker. Garmanns gate har et stort tolkningsrom hvor tekstkompetanse og livserfaring spiller en større rolle i møte med teksten. Bøkene innehar flere kvaliteter, og sammen har de et stort potensial i implementering av det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring i skolen. I denne studien har jeg gjennom to skjønnlitterære analyser sett i lys av relevant teori, kommet frem til at lesing og litterære samtaler sammen med tilpasset støtte fra en aktivt deltakende lærer, kan bidra til begrepsutvikling, samt forståelse av egne og andres følelser og erfaringer. Nøkkelord: Livsmestring, følelseskompetanse, sårbarhet, begrepsutvikling og danning.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleÅ sette ord på følelser – en studie av didaktiske muligheter i samtidslitteratur for elever på småtrinnet
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel