Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAschim, Elin Leirvoll
dc.contributor.authorRashid, Brigitte
dc.date.accessioned2023-07-21T16:41:35Z
dc.date.available2023-07-21T16:41:35Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.usn:wiseflow:6794138:54872282
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3080778
dc.description.abstractKritisk tenking blir viktigere og viktigere, selv i læreplanen tar den mer og mer plass. Det er derfor jeg har valg å skrive om kritisk tenking, så jeg får mer kunnskap om det og er bedre rustet til når jeg skal undervise for å fremme kritisk tenking. I denne oppgaven forsket jeg på hvordan lærere jobber med å utvikle kritisk tenking hos elever i bærekraftundervisning. Forskningsspørsmålene mine er, 1) hvilke refleksjoner gjør naturfagslærere seg rundt elevenes kompetanse i kritisk tenking, 2) Hvilken rolle mener læreren at den selv har i dette arbeidet, 3) Hvordan jobber lærere med å utvikle kritisk tenking hos elever, og hvilke typer undervisning eller aktiviteter bruker de i deres undervisning, og 4) hvilke utfordringer støter lærere på, i undervisning som fremmer kritisk tenking? For å kunne besvare disse forskningsspørsmålene, ble to lærere intervjuet. Etter intervjuene ble datamaterialet analysert ved tematisk analyse, og bearbeidet gjennom stegene Braun og Clarke (2022) utviklet. Lærerne mener at kritisk tenking er viktig for elevene. De viste mye kompetanse i kritisk tenking, og mer i måten de jobbet på. Jeg fant også ut av at lærerne brukte mange forskjellige undervisnings metoder og aktiviteter, for å fremme kritisk tenking. Alt fra klasseroms diskusjoner, der de tok opp dagsaktuelle problemstillinger, til forskjellige type form for prosjekter. Elevene er generasjonen som skal fortsette å jobbe med bærekraftig utvikling, sier lærere, og mener at elevene trenger kritisk tenking for å kunne bearbeide nye ideer og løsninger til bærekraftig utvikling. (skrive mer om funnene og konklusjonene mine) Fra denne studien vil lærere se og reflektere over deres praksis, når det kommer til undervisning som får elever til å resonnere og tenke kritisk. De vil også lære viktigheten av å kunne tenke kritisk, og at dette er en måte å forberede elevene til fremtidige utfordringer/problemstillinger. Lærere og skolen vil også kunne se hvordan kritisk tenking henger sammen med bærekraftig utvikling, og hvordan den er en avgjørende kompetanse.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleKritisk tenking og bærekraftig utvikling
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel