Show simple item record

dc.contributor.advisorMadsen, Janne
dc.contributor.advisorSchjelderup, Anne Pernille
dc.contributor.authorKleppe, Therese
dc.contributor.authorBakke, Thea Emilie
dc.date.accessioned2023-07-21T16:41:32Z
dc.date.available2023-07-21T16:41:32Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.usn:wiseflow:6794095:55089377
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3080776
dc.description.abstractDet har blitt et økende fokus på lek i den nye læreplanen, òg i utdanningsløpet for lærere. Lek er et vidt begrep, og hva som ligger i lekbegrepet og hvordan det kan komme til uttrykk i begynneropplæringen, kan diskuteres. I LK20 blir lekens betydning tydeliggjort ved «For de yngste barna i skolen er lek nødvendig for trivsel og utvikling, men også i opplæringen som helhet gir lek muligheter til kreativ og meningsfylt læring.» (Kunnskapsdepartementet, 2017, s. 8). Derfor undersøkte vi fenomenet lek gjennom følgende problemstilling: «Tre læreres erfaringer med lekende læring i begynneropplæringen.». For å besvare problemstillingen har vi formulert to forskningsspørsmål: * Hvordan forstår lærere begrepet lekende læring? * Hvordan tar lærere i bruk lekende læring i undervisningen? Lek er et omdiskutert begrep og fenomen, og det finnes ulike perspektiver og forståelser knyttet til dette. Det kan dermed stilles spørsmål om hvordan lærere forstår begrepet lekende læring, og hvordan dette blir tatt i bruk i begynneropplæringen. For å undersøke dette gjennomførte vi 3 individuelle dybdeintervjuer av lærere som jobber på 1. trinn per dags dato. Ønsket om subjektive tolkninger fra lærerne dannet bakgrunnen for valg av kvalitativt dybdeintervju som metode. Intervjuene ga oss empirisk data, som videre la grunnlag for å diskutere problemstillingen og påfølgende forskningsspørsmål. Empirien viser at lekende læring kan være utfordrende å definere, samtidig som det kom frem mange likheter mellom lærernes tolkninger av begrepet. Generelt ble lekende læring tolket som et vidt begrep, som rommet mye og som kan beskrives på forskjellige måter. Det kom likevel frem flere begreper som er nært knyttet til lekende læring. Vi fant at lærerne hadde et bredt spekter av aktiviteter som de tok i bruk i begynneropplæringen, dette var både frilek og lærerstyrt lek, som uteskoleaktiviteter, estetisk lek, spill og språklek. Om alle disse aktivitetene går under kategorien lekende læring er en diskusjon som vil bli tatt opp i denne masteravhandlingen. Vi fant at selv med en vid forståelse og et bredt spekter av aktiviteter som er knyttet til lekende læring, fremmet lærerne et ønske om mer kompetanse og kunnskap på området.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleLekende læring i begynneropplæringen
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record