Show simple item record

dc.contributor.advisorNordahl, Julie
dc.contributor.authorHolsbø, Antonette Kvammen
dc.date.accessioned2023-07-20T16:41:36Z
dc.date.available2023-07-20T16:41:36Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.usn:wiseflow:6794095:55088955
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3080537
dc.description.abstractJeg har i denne masteroppgaven gjennomført en kvalitativ innholdsanalyse og sett på hvordan to norskfaglige læreverk på 2.trinn formidler flerspråklige perspektiver. Problemstillingen Hvordan, og i hvilken grad, kommer flerspråklighet som ressurs fram i to ulike læreverk for 2. trinn? er besvart ved hjelp av følgende forskningsspørsmål: 1. Hvordan, og i hvilken grad, framstilles flerspråklighet som ressurs for elevene? 2. Hvordan, og i hvilken grad, er lærerveiledningene til støtte for lærer i arbeidet med å benytte elevenes flerspråklighet som ressurs i opplæringen? Læreverkene jeg har undersøkt er Norsk 2 fra Cappelen Damm og Ordriket 2 fra fagbokforlaget. Fra verket Norsk 2 inngår Grunnbok 2, Arbeidsbok 2 og tilhørende lærerveiledning. Inkludert i analysen av Ordriket 2 er Lesebok 2a og 2b, Arbeidsbok 2a og 2b samt lærerveiledningen felles for disse. Studien tar utgangspunkt i teori som omhandler gode metoder for å fremme flerspråklighet som ressurs, og hvorfor dette er viktig. Funnene viser variasjoner i hvordan læreverkene fremstiller flerspråklighet. Blant annet kommer flerspråklige perspektiver i større grad fram i lærerveiledningene enn i elevenes bøker. Kultur, språk og identitet er tett knyttet sammen, noe LK20 forventer at elevene skal ha innsikt i. Kulturelle aspekter kommer til syne i større grad enn de språklige, og tendensen for begge læreverkene er at potensialet for å knytte sammen kultur og språk kan utnyttes bedre. Hvis potensialet utnyttes vil man ikke være like avhengig av den enkelte lærerens kunnskap og bevissthet rundt temaet. Lærerveiledningene støtter læreren i arbeidet med å fremme flerspråklighet som ressurs på ulike måter. Lærerveiledningen til Ordriket 2 har en generell del om elever med norsk som andrespråk. Gjennom den metodiske delen av lærerveiledningen til Norsk 2 oppfordres elevene ofte til å ta i bruk flere språk. Den inneholder også flere undervisningsopplegg der flere språk blir synliggjort i klasserommet. Slike konkrete forslag har vært pekt på som en mangel i flere forskningsprosjekter. I denne innholdsanalysen presenterer jeg flere gode eksempler på hvordan flerspråklighet kan fremmes som ressurs både for enkelteleven og klassen. Jeg setter lys på hvordan flere oppslag kan være innganger i arbeidet med å fremme flerspråklighet som ressurs, og kommer med forslag til hvordan disse kan utvides. Dette kan være til inspirasjon både for lærere i flerspråklige elevgrupper, så vel som for de som i fremtiden skal utvikle nye læremidler.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleFlerspråklighet som ressurs? - En analyse av to norskfaglige læreverk for 2. trinn
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record